Når processorproducenten Intel i dag frigiver sin nye processorserie Ivy Bridge, er det samtidig startskuddet til en kamp om at få kunderne til at tage spenderbukserne på og vælge ultrabooks fremfor superbillige notebooks, som ellers er ved at gnave sig ind på salget af pc-producenternes mellemklasse-bærbare.
I dag bliver en typisk "Nettobærbar" langet over disken til priser, som kan ligge lavere end 3.000 kroner med en tilsvarende lav indtjeningsmargin. Til sammenligning ligger prisen for en mainstream-pc på omkring 5-6000 kroner med markant bedre indtjeningsmuligheder for producenter og forhandlere.
Intels nordiske chef for consumer marketing, Jesper Brandt, siger, at den nye Ivy Bridge-processor i stort omfang vil blive benyttet i kommende udgaver af ultrabooks. Ivy Bridge er designet, så producenterne selv kan vælge, hvor mange af de teknologiske funktionaliteter, der i praksis bliver udnyttet i den enkelte ultrabook-modeller. Det åbner for, at producenterne kan ramme et prispunkt, som vil tiltrække tilstrækkeligt med kunder, som ellers ville være fristet af at vælge en billigere løsning.
"Vi kunne godt presse citronen og presse producenterne til at lancere produkter med Ivy Bridge, men det er en balancegang. Vi vil gerne lancere produkter til alle, og især i forhold til ultrabooks vil vi ikke risikere at ende som et highend-produkt, for så taber vi i konkurrencen med de billigere modeller," siger Jesper Brandt.
Han peger samtidig på, at selve det at Intel lancerer en ny generation af processorer i sig selv kan være med til at genere mersalg for forhandlerne på consumermarkedet.
"Detailhandelen kan godt lide nye teknologier, fordi det skaber mulighed for salg og vækst ," siger Jesper Brandt.
Han fortæller desuden, at Intel har sat som mål, at ultrabooks ved udgangen af i år skal udgøre 40 procent af notebooksalget.
"Vi er endnu ikke halvvejs i forhold til de 40 procent, så der er stadig et godt stykke vej, og vi ser stadig mange andre produkter på hylderne, men vi arbejder på det," siger Jesper Brandt.