Vi har for nylig kunnet fortælle, at færre og færre virksomheder bruger blogs.
I stedet vælger virksomhederne at være aktive på Facebook, Twitter og andre sociale netværk.
Men fælles for både bloggen og de nye sociale medier er, at de fungerer som et offentligt fora, hvor dine kunder kan tale om din virksomhed.
Og derfor er det nødvendigt, at du er til stede på alle disse platforme. Det er i hvert fald den filosofi, som den amerikanske journalist og forfatter Jeff Jarvis har prædiket siden 2005.
Gik i blog-krig mod Dell
Dengang oprettede han i frustration over dårlig kundeservice fra computer-producenten Dell et kontroversielt blog-indlæg med overskriften "Dell lies. Dell sucks."
Indlægget var starten til en sand blogkrig mod Dell, der endte med at hvirvle den amerikanske computer-producent ind i en global mediestorm.
Efterfølgende udgav Jeff Jarvis i 2009 bogen "What Would Google Do". På baggrund af sine egne erfaringer opstiller han i bogen fire regler for, hvordan virksomheder skal håndtere blogs.
Men du kan naturligvis også overføre hans råd til brug på Facebook og andre platforme.
Se hans fire gode råd på den næste side.
Fire gode råd: Sådan skal du bruge blogs
Her er Jeff Jarvis' fire råd, som han oprindeligt gav til Dell.
1. Læs blogs
Søg efter din virksomheds navn på Google eller andre søgemaskiner.
Læs hvad folk skriver og tag det alvorligt. Det er let at affærdige kritikerne som tossede internetdebattører og skøre bloggere. Men uanset hvad du mener om dem, er de (som Jeff Jarvis påpeger) også forbrugere, og hvis du er heldig, er de tilmed dine kunder.
Nogle virksomheder bruger formuer på at finde ud af, hvad forbrugerne mener om deres produkter.
Men hvis du bruger blogs og sociale medier, behøver du ikke investere i dyre forbrugerundersøgelser og fokusgruppe.
Her får du oplysningerne helt gratis.
2. Indgå i dialog
Mange virksomheder holder øje med blogs og sociale medier, men det er desværre ikke alle, der vælger at tage skridtet ind i blog-verdenen og indgå i en dialog med kunderne.
Det var blandt andet var tilfældet med Dell, der havde en "nok se, men ikke røre-strategi," når det gjaldt blogs og sociale medier.
Men ifølge Jeff Jarvis er det ikke en særlig klog strategi, fordi kunderne fører debatten om dine produkter, uanset om du ønsker det eller ej.
Du kan derfor vælge mellem at påvirke debatten eller ignorere den.
Vælger du det sidste, mener Jeff Jarvis, at det er en direkte fornærmende adfærd over for de kunder, der muligvis har betalt flere tusinde kroner for dit produkt.
Når kunderne bruger tid på at skrive om dine produkter på nettet, udviser de et engagement, og derfør bør du gengælde det ved at indgå i en dialog med dem. Og ifølge Jeff Jarvis bør du tilmed gå endnu videre og spørge kunderne, hvad de mener, at din virksomhed bør gøre.
På denne måde mener han, at du både vil få bedre produkter og mere tilfredse kunder.
3. Du skal selv blogge
Du skal naturligvis også oprette din egen blog.
Det skal du ikke gøre, fordi det er smart at blogge, eller fordi det forventes af din virksomhed.
Ifølge Jeff Jarvis skal du gøre det, fordi din virksomhed sætter pris på åbenhed, og fordi du har et oprigtigt ønske om at møde dine kunder i øjenhøjde.
4. Lyt til kritikken
Oplever du, at kunderne er kritiske, skal du lytte til deres kritik og erkende, at du har et problem.
Herefter skal du ifølge Jeff Jarvis bruge din blog eller dine profiler på sociale netværk som Twitter og Facebook til at fortælle omverdenen, hvordan du har tænkt dig at ændre på det og lade brugerne hjælpe dig.
Dell lyttede
Dell valgte at lytte til Jeff Jarvis' kritik.
I dag er den amerikanske virksomhed kendt for sin aktive brug af både blogs og sociale medier, og det ser vi også herhjemme, hvor Dell blandt andet er meget aktiv på Twitter.
Her har Dell en profil ved navn DellLytter, hvor virksomheden svarer på ris og ros fra de danske Twitter-brugere.
Ønsker du at blive bedre til at holde øje med, hvad der bliver skrevet om din virksomhed på de sociale medier? Så kan du bruge programmet Hootsuite, som du kan læse mere om i denne artikel.
Du kan også blive bedre til at overvåge, hvad der bliver skrevet på nettet, ved at bruge Google-tjenesten Me on the Web.
Læs også: