En række af internetudbyderen Tiscalis kunder var sidste mandag forhindret i at sende mails, fordi selskabets udgående mailserver var blevet opsnappet i et spamregister.
- Beklageligt, men sandt, siger Tiscalis chef for de nordiske lande, Ruud Huismann, som reaktion på problemet.
Han forklarer, at Tiscali sandsynligvis er blevet registreret, fordi de har sendt en mail om prisændringer ud til samtlige kunder.
Nogle spamregistre registrerer alene på volumen efter ræsonnementet, at hvis du sender mange mails ad gangen, så må du være spammer.
- Vi kan ikke styre, hvilke parametre registrene bruger, men vi er i dialog med spamcop.net,s om havde registreret Tiscali, om at finde en løsning på problemet. Ellers må vi fremover til at sende vores mails ud til færre kunder ad gangen, siger Ruud Huismann.
Han forklarer dog, at det ikke er fordi, Tiscali ikke vil gøre noget ved problemet, men at problemet ligger hos en tredje part.
Men en af Tiscalis erhvervskunder på Fyn, Nis Pedersen, som blev ramt af mailproblemet, er ikke helt tilfreds med den forklaring.
Ifølge Nis Pedersen brugte han flere timer på at ringe til Tiscali for at få sin mail til at virke igen. Det var først, da han ringede til den udbyder, der havde afvist hans mail, at han fik en forklaring på, hvorfor hans mails blev afvist.
- Når jeg betaler for at kunne sende mails, så vil jeg også have den service. Man kunne i det mindste forlange, at Tiscali oplyser sine kunder om problemet, siger han.
Den holdning er Ruud Huismann forstående overfor, men han ser ingen let løsning på problemet.
- Vi har svært ved at gøre noget, før kunderne henvender sig og fortæller, at der er problemer med deres mail, for vi har jo ingen kontrol over, om vi bliver registreret hos spamcop.net, siger han.