Læs også:
Tablet-brugerne viser ingen nåde ved dårligt webdesign
Er bruger-centreret webdesign den rene utopi?
De mest populære skærmopløsninger blandt web-brugerne har netop ramt et afgørende vendepunkt.
Statcounter, et af de mest anvendte web-analysefirmaer på verdensplan, meddeler, at man for første gang har registreret, at opløsningen 1366 x 768 er den mest populære, mens den gamle kending 1024 x 768 ryger ned på andenpladsen.
Det er en direkte konsekvens af, at computer-skærmene vokser i både størrelse og opløsning.
"Folks skærmopløsninger er en kritisk faktor for udviklere, når det kommer til webdesign - ikke mindst i forhold til websider med 'fixed width'," skriver Statcounter.
Analysefirmaets seneste statistik viser, at 18,6 procent af webbrugerne i marts havde en opløsning på 1024 x 768 mod 41,8 procent for tre år siden.
1366 x 768 er til gengæld steget fra 0,68 procent til 19,3 procent i same periode. Tredjepladsen går til 1280 x 800 med en andel på 13 procent.
Sådan ser det ud i Danmark
Danske FDIM har en statistik over, hvordan fordelingen ser ud her i landet.
I februar var den mest populære opløsning i Danmark 1366 x 768 med 15,8 procent - altså en smule lavere end de globale tal fra Statcounter.
Andenpladsen gik til 1280 x 800 med 15,1 procent, tredjepladsen til 1080 x 1024 med syv procent, mens 1024 x 768 kom ind på fjerdepladsen med 7,6 procent.
Her blandt Computerworlds brugere ser fordelingen således ud, at den mest poplære opløsning i øjeblikket er 1680 x 1050.
De næste pladser går til henholdsvis 1280 x 1024 og 1920 x 1080.
Læs også: