Artikel top billede

Fra venstre direktør Tommy Ahlers og de tre medstiftere af Podio: Jon Froda, Anders Pollas og Kasper Hulthin.

Podio: Derfor sagde vi ja til Citrix

Podios mange entusiastiske brugere skal ikke frygte for tjenestens fremtid under nye ejere, lover stifterne.

For tre år siden var der ingen, der havde hørt om danske Podio. Det er der nu.

For tre år siden var der ingen, der havde hørt om Podio, fordi
Podio slet ikke hed Podio. Firmaet, der i går blev solgt for et
hemmeligt millionbeløb, levede dengang selv en halvhemmelig tilværelse under
projektnavnet Hoist.

På tre år har Podio skiftet navn, udvidet medarbejderstaben til 13 forskellige nationaliteter, skiftet kælderrum ud med fashionabel adresse, etableret sig i USA, vundet priser og fået millioner i venturekapital.

Men selv om ejerskabet nu ligger i hænderne på Citrix, og Podio bliver en del af et multinationalt foretagende, så skal der ikke ændres ved det Podio, som 40.000 firmaer og organisationer er begyndt at holde af.

"Dengang i kælderen havde vi en stor blå plakat på væggen, hvor der stod "We give back the
power to manage work - to the people who do the job". Den målsætning havde vi på plads, længe før vi havde så meget som en prototype. Og den mission har vi holdt os fuldstændigt stringent til, og det er den mission, vi vil arbejde videre med," siger Jon Froda, en af tre medstiftere.

Vi er ikke blevet opslugt

Det er ikke unormalt, at opkøbte firmaer mister deres evne til at innovere efter købet, eller at de helt ophører med at eksisterer og i stedet suges ind i de nye ejeres eksisterende planer. Dansk/svenske Polar Rose forsvandt efter opkøbet af Apple, og Picnik er så småt ved at lukke sin egen butik ned med Google som ny ejer.

Men det skal man ikke frygte vil ske for Podio.

Det er med velberåd hu, at Podio har givet håndslag på et salg.

"Citrix har en vision for fremtidens arbejdsplatform, og de har set, at det er den, vi allerede har bygget. Deres vision handler også meget om at empower endusers - altså ikke nødvendigvis programmører - til at kunne bygge deres egne apps. Det er det, de har set hos os. Så deres motivation for at købe os er at føre Podio videre, hvilket de i øvrigt har tradition for at gøre ved andre opkøb," siger Jon Froda.

Firmaet Sharefile er et af Citrix seneste opkøb, der også føres videre.

"Man kan også sige det på den måde, at Podio egentlig ikke har været til salg. Det, der gjorde Citrix' henvendelse interessant for os, var, at de selv meget tidligt har været ude og tage stilling til, at fremtidens arbejdsplads kommer til at være cloudbased og meget enduser-orienteret. Du kender sikkert Sharefile og GoToMeeting. Det er nogle tjenester, som ikke har nogen mellemmænd. De har ikke nogen reseller-agenter. Det er SaaS direkte til de forbrugere, der skal bruge produktet," siger Jon Froda.

Det falder godt i spænd med Podios platform-strategi. Han føler også, at selve Citrix' online-division, som bliver den nye hjemmebane, kulturmæssigt passer godt til Podio, fordi online-divisionen har en høj grad af iværksætteri, og alle produkter er født i skyen - ikke udsprunget af email og pc-æraen.

"Det her opkøb er hverken en talent- eller tech-acquisition. De køber hele vores team og alt vores teknologi. De køber os ikke for at proppe teknologien ind i andre produkter. De køber os for at investere i Podio. I vores markedsstrategi, vores produkt og vores brand".

Podios hovedkvarter forbliver pt. i København.

Men når det er sagt, er det så alligevel ikke trist som iværksætter at sælge nu, hvor hele verden var begyndt at få øje på Jer?

"Absolut ikke. I den her situation er vi meget tilfredse med det. Jeg kunne personligt godt forestille mig andre scenarier, hvor jeg ikke havde været tilfreds. Men vi er blevet opsøgt af nogle mennesker, der vil det samme, som vi vil, og vi har hele organisation med videre til at arbejde videre mod at lave fremtidens arbejdsplads. Det kan jeg ikke se noget trist i."

Beløbet en hemmelighed

Podio har i øjeblikket en gratisudgave. Den er der ikke pt. planer om at pille ved, siger Jon Froda. Mange af Citrix' produkter koster ellers penge efter en prøveperiode.

Andre finansielle oplysninger har det ikke været muligt at få fingre i.

Froda startede Podio med Kasper Hulthin og Anders Pollas. Serie-iværksætter Thomas Madsen-Mygdal var tidlig investor og nu bestyrelsesformand. Tommy Ahlers (Zyb) er siden kommet til for at sidde ved rorpinden.
Ingen af dem må fortælle, hvad børneopsparingen er steget med efter gårdsdagens salg. Så vi må pt. nøjes med gætterier.
Ifølge Berlingske-blogger Dorte Toft er rygtet, at Citrix har betalt et trecifret millionbeløb. Det er meget sandsynligt.
Da Tommy Ahlers i sin tid solgte Zyb, indbragte det cirka 250 millioner kroner. Uden at kunne sammenligne de to produkter, så har Podio en stærkere forretningsmodel og udsigt til lidt længere levetid end Zyb, der allerede er lukket ned.

Med til historien hører, at Facebook i denne uge har købet fototjenesten Instagram for en milliard dollars, hvilket mange har fået til at tolke som, at der igen er penge og luft i it-boblen. Mon ikke også det har smittet af på Podio?




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere