Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Derfor får 3 måske aldrig succes i Danmark

Teleselskabet 3 tredobler resultatet i Danmark, men selskabet har alligevel et problem.

Læs også:

To telegiganter slår pjalterne sammen mod 3 og TDC

Teleselskabets 3's indtog i Danmark bliver måske aldrig nogen succes - heller ikke selvom selskabet nu tjener penge. 

3 har netop frigivet foreløbige regnskabstal for 2011, der viser, at den danske omsætning nu er oppe på 2,35 milliarder kroner, og at resultatet før finansielle omkostninger (Ebit) er blevet tredoblet til 360 millioner i 2011.

Samtidig meldes det ud, at 3 nu har 807.000 kunder i Danmark.

Dermed skulle man måske tro, at hovedinvestorerne hos kinesiske Hutchison Whampoa kan glæde sig over et dansk teleeventyr.

Det er bare slet ikke tilfældet, konkluderer to danske bankanalytikere med telemarkedet som speciale.

"Indtil videre har det været en rigtig, rigtig dårlig forretning for dem at være i Danmark. Der er brændt utrolig mange penge af, og jeg vil også stille et rimeligt stort spørgsmål ved, om det nogensinde bliver en god forretning for dem at være i Danmark," siger Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank.

"Det kan godt være, at de nu begynder at få en smule på bundlinjen, men om det bliver en lønsom forretning, som det faktisk også er ansvarligt at køre videre, det er jeg rimelig tvivlende over for."

Har brugt syv milliarder i Danmark

Teleanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets under Danske Bank peger på, at 3 i perioden 2003 til 2009 tabte mere end 4,2 milliarder kroner i Danmark. Det tal skal holdes op imod, at selskabet de seneste to år har tjent omkring 300 millioner kroner.

"Det vil sige, at de fra 2003 til 2011 har tabt 3,9 milliarder kroner på driften. Og så har de investeret yderligere tre milliarder i infrastruktur, software, licenser og så videre."

"Deres total-investering er cirka syv milliarder kroner. Med de afkast, de har haft indtil nu, har det ikke været en god forretning," siger bankanalytikeren.

Poul Ernst Jessen vurderer ikke, at det er sandsynligt, at 3 vil kunne sælge forretningen for et beløb, der modsvarer milliard-investeringerne.

"Salgsscenariet vurderer jeg ikke hænger sammen," siger han, men tilføjer, at driftsresultaterne måske kan give et afkast, der afspejler eventuelt justerede forventninger.

Her er 3's danske problemer

Poul Ernst Jessen fra Danske Bank forklarer, at der ikke er noget underligt i, at et nystartet teleselskab kører med underskud i de første mange år - det samme gjorde både Sonofon og TDC Mobil.

3's situation er dog lidt anderledes, fordi selskabet startede op, inden 3G-telefonerne var gode nok, hvilket gjorde vejen mod et plus ekstra hård.

"For 3 har det bare taget længere tid, inden de fik plus," siger Poul Ernst Jessen fra Danske Markets.

Morten Imsgard fra Sydbank tror ikke, at 3's ejere havde forudset, hvor svært det ville blive at tjene penge i Danmark, da man stiftede det danske teleselskab i 2001.

"Jeg tror bestemt, de er blevet overrasket over, hvor svært, det er i Danmark."

"3 i Sverige klarer sig sådan set ganske godt, og det er måske også et af argumenterne for, at man bliver ved med at prøve i Danmark. Det danske telemarked er bare vanvittigt konkurrencepræget."

Morten Imsgard fra Sydbank påpeger, at 3's overskudsgrad (Ebitda-margin) skal højere op, hvis det nogensinde skal blive til en dansk succes-historie.

"Selvom overskud naturligvis er bedre end underskud, så er det stadig problematisk med en margin på det niveau. For at få en langsigtet historie om et succesfuldt eventyr i Danmark er det simpelthen ikke godt nok."

Læs også:

To telegiganter slår pjalterne sammen mod 3 og TDC




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere