Læs også:
Hundredevis valfarter til Danmarks største it-messe
Mød Computerworld på Danmarks største it-messe
"Consumerization er ikke nyt. I slutfirserne blev de første consum-produkter solgt. Jeg ser pc'en som det første consum-produkt," starter Anders Herløv, direktør for salgs- og forretningsudvikling i HP.
Men hvis consumerization ikke er nyt, hvorfor bliver det så diskuteret med stor entusiasme i disse måneder?
Budskabet fra de fire herrer i en paneldebat på Computerworld Expo er klart:
Vi er nået et punkt, hvor den forbrugerdikterede teknologi sniger sig ind i din virksomhed, uanset om du er for eller imod.
"Du kan ikke længere lukke medarbejdernes devices ude. Men du kan stille krav til, hvordan de må bruge de enkelte devices, og hvad de må have liggende på dem," forklarer Steen Vøler, som er servicedirector i Dell.
Derfor kan du ikke sige nej
Det er altså ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt du skal tillade consumerization i din virksomhed eller ej. Nu er det derimod et spørgsmål om, hvordan du skal håndtere medarbejdernes it-vaner og -krav.
"Siger man nej til consumerization, får man nogle alvorlige udfordringer. Medarbejderne er ligesom vand, de skal nok finde vej igennem," siger René Carl Tiedemann Geise, der er Product Marketing Manager i Microsoft Denmark.
"Hvis du kun tillader at arbejde på virksomhedens devices, skal medarbejderne nok finde ud af, hvordan de kan dele dokumenter og tjekke mails og så videre på deres egne devices," fortsætter han.
Den argumentation møder stor opbakning hos panelets øvrige deltagere.
"Consumerization er uundgåeligt, og du er nødt til aktivt at forholde dig til det, hvis ikke det skal blive for omkosteligt. Det er lang tid siden arbejdsgiveren har kunnet diktere medarbejdernes udstyr," istemmer Symantecs direktør, Jan Skelbæk.
Ingen vej tilbage
Da debattens ordstyrer, Jan Horsager fra Alexandra Instituttet, efterfølgende spørger, om vi har passeret point of no return i forhold til consumerization, nikker panelets fire deltager synkront.
Men hvad gør du så, når du mødes af medarbejernes ønsker om at arbejde på deres egne tablets, bærbare og smartphones? Og hvilke overvejelser bør du have i baghovedet, inden du lægger arbejdsdata ned på dine private devices?
På næste side får du indblik i en række af disse overvejelser samt en række råd fra paneldeltagerne til at håndtere consumerizationen.
Sådan håndterer du consumerization
Håndteringen af den igangværende og for andre forestående consumerization giver anledning til en næsten uoverskuelig mængde spørgsmål om eksisterende, forventede og tænkte udfordringer.
Størst i både publikums og debattørernes bevidsthed er sikkerhedstruslen, nu hvor professionelle devices og forbrugerdevices smelter sammen.
"Førhen har der været et ret kraftigt skel mellem de professionelle devices og forbrugerdevices, men nu smelter de sammen, og den skelnen hører efterhånden fortiden til, fordi vi ikke gider skifte fra device til device, når vi kører hjem fra arbejde," siger Anders Herløv fra HP.
Problemet i denne sammenhæng er, at det professionelle udstyr normalt er udstyret med en masse sikkerhedsforanstaltninger, mens vi på vores private telefoner og computere oftest prioriterer hurtig og let adgang frem for sikkerhed. Mange har derfor tendens til at slå alle ikke-påkrævede sikkerhedskoder fra, så kun pinkoden er aktiv, forklarer Anders Herløv.
Jan Skelbæk konkretiserer problemet ved at referere til sin søn.
"Jeg fortæller min egen Facebook-glade søn, der har fået Facebook til at huske hans adgangskode og har fravalgt skærmlåsekoder, at får en anden fingre i hans telefon, har vedkommende adgang til alle hans Facebook-oplysninger og kan let ændre adgangskoden. Og så har de overtaget din identitet. Det er skræmmende," siger Symantec direktøren.
"Det samme gælder virksomhederne. Vi har en hel masse data liggende på vores telefoner, som vi mister og glemmer alle vegne," tilføjer han.
Du skal have en politik
Paneldeltagernes råd er derfor, at du og din virksomhed skal bruge energien på at opstille en politik for brugen af egne devices.
En sådan politik skal indeholde konkrete regler for sikkerhedsniveauet på dit private devices samt klare aftaler om hvilke data, der er ejet af virksomheden, og som denne kan slette, hvis telefonen forsvinder eller medarbejderen forlader virksomheden.
Desuden findes der en række værktøjer, som indkapsler virksomhedsdata på det enkelte devices, så oplysninger let kan fjernslettes, hvis der skulle blive brug for det.
En anden problematik, der bliver berørt, vedrører service og vedligehold.
"Når virksomheden lukker op for alle mulige computere, kan it-afdelingen ikke længere forventes at kunne servicere dem. Derfor skal virksomheden tage stilling til, om de kan acceptere, at du er inaktiv i den periode, dit device er til reparation, og om man vil stille krav til medarbejdernes serviceaftaler på deres private arbejdsredskaber" fortæller René Geise fra Microsoft.
Et alternativ bliver indskudt af Steen Vøler fra Dell.
"Det er selvfølgelig vigtigt, at virksomheden har nogle reserveenheder, som medarbejderne kan låne, når deres egne devices bryder sammen."
Morgenens debat giver altså ikke facit på, hvordan du konkret kan tackle consumerizationen. Derimod kommer de fire herrer fra HP, Dell, Symantec og Microsoft med en række pointer, som kan være gode at tage med i overvejelserne (se boks ude til højre), når du skal i gang.
Læs også:
Hundredevis valfarter til Danmarks største it-messe