Læs også: Telerådgiver: Teleselskaber tager millioner i overpris
Telerådgiveren Rasmus Tharsgaard har lagt sig ud med tre af de største teleselskaber i landet, TDC, Telia og Telenor.
For de sjusker ifølge rådgiveren med fakturaerne. Faktisk for større millionbeløb hvert eneste år.
Men flere af telefirmaerne afviser anklagerne.
"Rasmus har nok en pointe, hvis vi taler om situationen for et par år siden. Men der er sket en del siden da," siger kommunikationschef Mette Honoré fra Telia til Computerworld.
Sådan tjekker Telia
Hun erkender, at der selvfølgelig kan ske fejl al den stund, at implementering i Telia's systemer er manuel, og "alle kan jo lave en tastefejl".
Men sådanne eventuelle manuelle fejl findes og løses normalt ved dobbelttjek mellem første manuelle indtastning og udskrivning af første faktura, oplyser hun.
Endvidere udføres implementeringen og kvalitetstjek aldrig af den samme person, forklarer Mette Honoré.
"Når kunden overgår til vores almindelige drift, underlægges han/hun vores månedlige fakturatjek," fortæller Telia-talspersonen.
I forbindelse med Telias månedlige fakturakørsler, kontrolleres alle abonnementstyper og takseringsformer.
"Vores systemers performance tjekkes, og eventuelle fejl meldes ind til vores billing team. Eventuelle fejl medfører omkørsel af faktureringen, sådan at fejl rettes, og kunderne ikke bliver berørt," forklarer Mette Honoré.
Kunder krediteres
Endelig er der tilfælde, hvor fejlen når ud til kunden.
"I de ganske få tilfælde, hvor en fejl ikke bliver løst inden fakturering, bliver den naturligvis rettet, når den findes."
"Er kunder i den anledning blevet overfaktureret, krediteres kunden, så priserne passer i henhold til kontrakten," forklarer hun.
Telerådgiveren siger, at han kun har oplevet, at kunder er blevet overfaktureret - aldrig under-faktureret. Er det tilfældigt?
"Hvis Rasmus Tharsgaard kun har fundet overfaktureringsfejl, må det bero på en tilfældighed eller være udtryk for, at han finder det, han leder efter."
"I vores interne kontrol finder vi fejl, som går begge veje. Der er ikke noget mønster i det og absolut ikke nogen bevidst handling bag," siger hun.
Hos TDC er reaktionen lidt anderledes.
Sådan reagerer TDC på anklager
Er det rigtigt, at TDC og resten af telebranchen altid overfakturerer?
"Nej, det er det ikke," fortæller direktør Peter Stig Andersen fra TDC Erhverv.
For det bider faktisk sig selv i halen, såfremt man fakturerer forkert, påpeger han.
"Vi lever af vores kunder, og derfor gør vi en stor indsats for at sikre, at vores kunder bliver faktureret korrekt," siger han.
Endelig understreger TDC-direktøren også, at skulle der ske en fejl, så retter selskabet selvfølgelig op på det.
"Skulle der være enkelte fejl, så retter vi dem selvfølgelig efterfølgende," slutter TDC-direktøren.
Telenor henviser til telebranche-foreningen for kommentarer.