IP-telefonien kommer - det hersker der ingen i tvivl om. Allerede i løbet af to til tre år kan TDCs private fastnetforretning være skrumpet med en fjerdedel, hvilket svarer til 2,5 milliarder.
Det vurderer teleanalytikeren Torben Rune overfor Berlingske Tidende.
Samtidig viser en IDC-analyse, at danske investeringer i omstillingsanlæg og telefoner til IP-telefoni fra i år vil stige med 30 procent om året frem til 2008.
Lidt under en milliard
Til den tid vil danske virksomheder have brugt lidt under en milliard kroner på udstyr til IP-telefoni.
Men også de private fastnetkunder vil være meget hurtige til at tage den nye teknologi til sig. I løbet af de næste fem til seks år vil op mod halvdelen af TDCs fastnetkunder være IP-baseret, mener Torben Rune.
Han fortæller, at hans eget firma, Netplan, i det seneste år ikke har solgt et eneste større kobberbaseret telefonanlæg til virksomheder.
For privatkunderne går det lidt langsommere med IP-telefonien, men allerede fra februar 2004 tilbyder elselskabet og bredbåndsleverandøren NVE sine privatkunder IP-telefoni flere steder i landet.
200.000 danske husstande har ADSL, som gør IP-telefonien mulig, men internetudbyderne understøtter endnu ikke telefoni over nettet.
Det kræver, at udbyderne implementerer en teknik, der hedder QOS eller ?Quality of Service?, som gør, at datapakkerne når frem i den rigtige rækkefølge og hastighed.