Læs også:
Du skal tvinges til at fortælle om dit firmas databrud
Computerworld News Service: De gennemsnitlige udgifter ved databrud er faldet for første gang i syv år, konkluderer en undersøgelse fra Symantec og Ponemon Institute.
I 2011 var den gennemsnitlige pris for et databrud 31,8 millioner kroner, og det er 24 procent mindre end i 2010, står der i 2011-udgaven af den årlige undersøgelse "U.S. Cost of a Data Breach."
Prisen per kompromitteret fil er også faldet med 10 procent og ligger nu på godt 1.100 kroner.
Resultaterne fra undersøgelsen er baseret på informationer fra 49 amerikanske virksomheder fordelt på 14 forskellige brancher, der alle oplevede databrud sidste år.
De helt store skandaler ikke med
Katastrofale databrud, der har resulteret i mere end 100.000 kompromitterede filer, er udelukkede fra undersøgelsen, da de ellers ville påvirke resultaterne uforholdsmæssigt meget, forklarer Larry Ponemon, der er bestyrelsesformand for og grundlægger af Ponemon Institute.
Den vigtigste kategori økonomisk set handler om udgifterne til såkaldt "mistet forretning."
Det inkluderer blandt andet øget kundefrafald, øgede udgifter til at skaffe nye kunder, omdømmetab og faldende goodwill.
Udgifterne i denne kategori er faldet med 34 procent sammenlignet med 2010, fortæller Larry Ponemon.
Færre kunder forlader virksomhederne efter databrud i dag, og derfor skal der ikke bruges så mange ressourcer på at finde nye kunder efterfølgende. Især finansielle tjenester og sundhedstjenester er sårbare over for kundefrafald ved databrud.
Her gør det ondt
Virksomheder, der har oplevet databrud som resultat af ondsindede angreb, mister som udgangspunkt flere penge, fordi det kræver flere handlinger efterfølgende, siger Larry Ponemon.
"Det er sværere at gennemføre undersøgelser og forstå de præcise problemer," forklarer han. Den type virksomheder mister også flere kunder ved databrud.
De mest almindelige typer ondsindede angreb, der er forbundet med databrud, er malware-infektioner, som findes i omkring halvdelen af tilfældene.
Dernæst kommer 'ondsindede insidere,' som er skyld i 33 procent af sagerne om databrud.
Derfor lysner det nu
En af grundene til de faldende udgifter ved databrud er, at virksomhederne er blevet bedre til at advare mod og handle på bruddene på grund af øgede lovkrav, fortæller Larry Ponemon.
Men undersøgelsen viser også, at det faktisk kan ende med at blive dyrere, hvis man handler for hurtigt.
For hurtige notifikationer og handlinger koster gennemsnitligt virksomhederne godt 190 kroner ekstra per kompromitteret fil.
Virksomhederne bør i stedet bruge lidt ekstra tid på den efterfølgende undersøgelse for at sikre, at de forstår, hvilke kunder der rent faktisk er i farezonen, siger Robert Hamilton, der er senior manager for produktmarketing til sikkerhed i virksomheder hos Symantec.
Hvis ikke organisationen formår at identificere de påvirkede kunder, så kan det betyde, at flere kunder end nødvendigt modtager advarslen, og det kan både give unødvendigt kundefrafald og andre øgede udgifter.
"Nøgleordet er balance. Selvfølgelig skal man reagere hurtigt og ikke tage en evighed om at udsende advarsler, men det skal også være præcist," siger Robert Hamilton.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen.
Læs også: