Læs også:
Derfor handler big data ikke kun om mega-analyser
Computerworld News Service: IBM lancerer tre nye analyse-løsninger, der består af både services og software.
Disse signatur-løsninger, som IBM kalder dem, er andet og mere end almindelig analysesoftware og er målrettet tre forskellige formål: Detektion af økonomisk svindel, forudsigelse af forbrugeradfærd samt estimering af økonomisk risiko.
"Software er vigtig, men brancheekspertise og domæneviden er også afgørende," påpeger Deepak Advani, der er vice president for predictive analytics hos IBM.
Hensigten med disse tre nye løsninger er at kombinere selskabets nyeste analyse-software med erfaringerne fra arbejdet med at implementere løsninger hos klienterne, forklarer Advani.
I arbejdet med at implementere systemer møder IBM's services-division mange af de samme udfordringer igen og igen hos forskellige klienter, fortæller Advani. Disse tre løsninger vil udnytte IBM's erfaringer fra implementeringen af sådanne systemer.
Der trækkes også erfaringer fra IBM's anseelige ekspertise og software såsom SPSS, Cognos, Clarity og WebSphere.
IBM udviklede oprindeligt løsningen til detektion af økonomisk svindel til forsikringsselskaber, sundhedssektoren og statslige institutioner, som bruger den til at opdage falske erstatnings- og forsikringskrav, før de udbetales.
Sådanne organisationer har typisk processer på plads til identifikation af svindel, men de identificerer først svindlen, efter den er sket. IBM's nye løsning kan bruges til at bygge et system, der baseret på analyse af historiske data kan genkende de subtile mønstre, der kan afsløre svindel, forklarer Advani.
Forudsig din kundes adfærd
Løsningen til forudsigelse af forbrugeradfærd analyserer forbrugeres handlinger for på den måde at forudsige forbrugsvaner og andre former for adfærd. Et sådant system kan forudsige en given forbrugers næste handling på basis af tidligere adfærd.
Teleselskaber kan for eksempel bruge et sådant system til at forudsige, hvordan det er sandsynligt, at en kunde vil afmelde en service, hvilket gør teleselskabet i stand til at præsentere kunden for et modtilbud i rette tid i et forsøg på at fastholde kunden.
Den tredje løsning handler om estimering af økonomisk risiko. Denne løsning er skræddersyet til finansdirektører og andre økonomichefer.
Et sådant system benytter sig af tidligere resultater og andre parametre til at forudsige fremtidige resultater. En finansdirektør kan for eksempel bruge systemet til at forudsige, hvordan et dyk i salget på 10 procent vil påvirke organisationens samlede økonomi.
IDC estimerer, at erhvervslivet vil bruge over 676 milliarder kroner på analyse-systemer i 2015. IBM estimerer selv, at selskabet i 2015 vil få en omsætning på over 90 milliarder kroner alene fra business analytics.
Oversat af Thomas Bøndergaard.
Læs også: