Læs også:
Cloud computing: Sådan fungerer det
Computerworld News Service: I takt med at erhvervslivet får styr på cloud-strategierne, finder flere og flere virksomheder nu ud af, at cloud-baseret single sign-on (SSO) kan virke som etteknologisk "frynsegode" for kunderne.
Det var, hvad det canadiske pakkefirma Purolator havde i sinde, da det gjorde single sign-on tilgængelig i sin cloud-service baseret på løsningen Okta til kunden Xerox Canada.
Med Okta SSO integreret med Salesforce.com kan Xerox Canada nu arrangere opsamlinger af genanvendelige produkter såsom blækpatroner hos sine egne kunder, uden at hverken disse kunder eller Xerox Canadas medarbejdere skal huske endnu et kodeord.
Det passer Xerox rigtig godt, fordi virksomheden i forvejen har opsat sit eget SSO-system, der bruges internt og af Xerox Canadas kunder til at tilgå Xerox-applikationer.
"Lige nu foretager Xerox Canada 20.000 log-ins per måned via SSO-funktionen hos Salesforce.com," oplyser Graeme Shiomi, der er chef for solutions delivery hos Innovapost, der er affilieret med Purolator. Det fungerer som en højteknologisk bekvemmelighed for kunderne, og som også forener virksomhederne.
Sådan fungerer det
Purolators portal hos Salesforce.com er hovedsageligt til Xerox Canadas kunder, som kan bruge den i forbindelse med tilbagelevering og til at printe etiketter.
Portalen er åben for adgang, når SSO-leverandøren Okta godkender brugeroplysninger fra Xerox' site til Purolators site og tjekker dem i forhold til eksisterende brugeroplysninger. For Xerox' slutbrugere foregår denne cloud-baserede samlede identitetsproces usynligt.
På denne måde kan Xerox Canada administrere, hvilke medarbejdere og kunder, der har SSO-adgang til Purolators elektroniske returservice. Men det er Purolator, som betaler for Okta SSO, der fungerer som den øverste administrator.
Dette arrangement er nu noget, som Purolator også tilbyder andre kunder.
Der findes masser af lignende eksempler.
I sundhedssektoren har BioIQ opdaget, at cloud-baseret SSO passer perfekt til den californiske virksomhed, der har en webportal, som giver medarbejderne adgang til forsikringsoplysninger.
Efter at have kæmpet i årevis med en hjemmelavet løsning til single sign-on besluttede BioIQ at bruge en cloud-baseret SSO-service fra Ping Identity, oplyser Aaron Campos, der er teknologidirektør hos BioIQ.
Security Assertion Markup Language (SAML) er en kernekomponent i standard-baseret SSO, men da det kom til den integration af teknologier, der var nødvendig for at facilitere SSO med forskellige partnere, besluttede BioIQ, at dette ikke var en del af kerneforretningen, fortæller Campos.
Det interne arbejde involverede tidligere en anseelig mængde administration men "nu peger vi bare til en URL i Ping-systemet," fortæller han.
BioIQ er nu i gang med at sømløst integrere sin wellness-webportal med partnere i sundhedssektoren heriblandt produktleverandøren Alere, så individer får SSO-godkendt adgang.
SSO er blevet noget, der gør tingene lettere for kunderne ved at fjerne et lag af kodeord. Det er BioIQ villig til at betale for, men det betyder også, at anvendelsen er nødt til at blive udpenslet i kontrakterne.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også: