IDG News Service: Microsoft har sat prisen ned på visse udgaver af den cloud-baserede pakke af programmer til samarbejde og kommunikation, som blev lanceret for omkring otte måneder siden og som er i direkte konkurrence med Google Apps og andre lignende produkter.
Office 365 tilbyder hostede applikationer til e-mail, produktivitet og samarbejde til virksomheder, statslige institutioner og uddannelsesinstitutioner. Pakken findes i en række forskellige udgaver til forskellige priser, som man abonnerer på per bruger per måned. De fleste udgaver inkluderer hostede versioner af Exchange, Office, SharePoint og Lync.
Microsoft oplyser i et blogindlæg, at grunden til prisnedsættelsen er, at omkostningerne ved at drive Office 365 er faldet siden lanceringen.
"I takt med en hurtig kundetilgang bliver det mere omkostningseffektivt at drive Office 365. Det er det smukke ved cloud, hvor vi kan levere stordriftsfordele via vores verdensomspændende datacentre og levere kompetence via vores udviklere, administratorer og supportteam, der driver servicen," skriver Kirk Koenigsbauer, der er corporate vice president for produktledelsesgruppen i Microsofts Office-division.
De amerikanske priser for de fire abonnementer E1, E2, E3 og E4 til mellemstore og store virksomheder er i denne rækkefølge sat ned fra 10 til otte dollar; fra 16 til 14 dollar; fra 24 til 20 dollar; og fra 27 til 22 dollar.
De aktuelle danske priser per bruger per måned og eksklusiv moms er 53,25 kroner for E1; 93,25 kroner for E2; 141,25 kroner for E3 og 155,50 kroner for E4.
Der findes også et abonnement ved navn P1 til selvstændige og mindre virksomheder. Det har en maksimumgrænse på 50 brugere. Herudover findes det er særligt e-mailabonnement, der kun inkluderer Exchange Online, samt andre alternativer. Prisen for P1 er uændret og ligger i Danmark på 40 kroner per bruger per måned.
Abonnementet A2 på den kommende Office 365 til uddannelse vil være gratis for studerende, fakultet og medarbejdere under undervisningsinstitutioner, mens priserne for de øvrige abonnementer til uddannelsessektoren er blevet "væsentligt nedsat," oplyser en talskvinde for Microsoft via e-mail.
Abonnementet A2 inkluderer hostede versioner af Exchange, SharePoint, Lync og Office Web Apps. Office 365 til uddannelse vil blive lanceret til sommer.
Man skal dog være opmærksom på, at de nye priser kun gælder for nye kunder. Eksisterende kunder får først glæde af prisnedsættelserne, når deres kontrakter skal fornyes.
Kunder, der vælger enterprise-abonnementerne - E1 til E4 - forpligter sig til årlige kontrakter, mens P1 til selvstændige og mindre virksomheder er på månedsbasis.
Derfor sænkes priserne
Investeringsafkastet for Office 365-kunder var højt selv med de oprindelige priser, påpeger analytiker Rebecca Wettemann fra Nucleus Research, som har udført case studies af Office 365.
"Denne prisændring er sandsynligvis udtryk for en strategi om markedsindtrængning, der skal motivere flere kunder til at flytte over på Office 365, og markedet for små og mellemstore virksomheder er meget prisfølsomt," lyder hendes vurdering.
Som regel flytter nye kunder over på Office 365 fra en langt dyrere hostet løsning eller en lokal installation med langt lavere driftssikkerhed og tilgængelig og højere omkostninger til support, fremhæver hun.
"Når kunderne først er flyttet over på Office 365 og ser fordelene ved cloud, er det sandsynligt, at de vil undersøge, hvilke andre muligheder der er. I de fleste organisationer vinder Office 365 dog stadig, da brugervenlighed er afgørende og der er så mange brugere, der i forvejen kender brugergrænsefladen i Office og Outlook," forklarer Wettemann.
Det er interessant, at Microsoft sætter priserne ned, efter produktet har været på markedet i otte måneder, da Nucleus Research har konkluderet, at over halvdelen af alle virksomheder, der har brugt en cloud-løsning i seks måneder eller derunder, er villige til at overveje at skifte leverandør, påpeger hun.
"Det betyder, at leverandører af software-as-a-service såsom Microsoft er nødt til fortsat at investere i at gøre kunderne glade to kvartaler efter et salg, da der i den første tid er en høj kundeafgang. Kundeafgangen falder dog betydeligt efter seks måneder og begynder ikke at stige væsentligt igen før efter tre år," forklarer hun.
Oversat af Thomas Bøndergaard