Computerworld News Service: Apple har allerede afsat hele den første produktion af de nye iPads i alle de lande, hvor virksomheden på fredag lancerer tabletten, og oplyser nu, at der ikke vil blive leveret nye ordrer før end om op til tre uger.
I USA og Canada vil alle forudbestillinger af den nye iPad gennem Apples onlinebutik nu blive leveret 19. marts - tre dage efter den formelle lancering.
Kunder, der forudbestilte meget hurtigt efter det blev muligt, har fået at vide, at de vil modtage tabletten på fredag 16. marts.
Visse forbrugere - heriblandt medarbejdere hos Computerworlds amerikanske søstermedie, som bestilte den nye iPad sidste onsdag - har modtaget bekræftelse via e-mail på, at deres tablets er blevet afsendt.
To-tre ugers forsinkelse
Forudbestillinger vil i Australien blive leveret 22. marts, mens ordrer i andre af de lande, der er med i den første bølge - Frankrig, Japan, Tyskland, Schweiz og Storbritannien - viser en forsinkelse i leveringen på to til tre uger.
Apples onlinebutik i Hongkong oplyser blot, at den nye iPad på nuværende tidspunkt ikke er tilgængelig.
De amerikanske teleselskaber AT&T og Verizon vil begge sælge den nye iPad, men de tager kun imod kunders e-mailadresser, så de på et senere tidspunkt kan oplyse om, når tabletten er tilgængelig.
Sådan plejer det jo at være
Der er dog ikke noget overraskende ved denne forsyningsknaphed og de deraf resulterende leveringsforsinkelser.
Sidste år blev iPad 2 udsolgt allerede den første dag på markedet i USA, hvor de angivne leveringsforsinkelser ændrede sig flere gange i løbet af den første dag: Først var det to til tre hverdage, derefter blev det til fem til syv hverdage, før det endte med to til tre uger.
Fire dage senere var forsinkelserne steget til fire til fem uger, hvilket en analytiker kaldte "intenst."
Apple erkendte på daværende tidspunkt, at virksomheden ikke kunne følge med efterspørgslen på iPad 2.
Under et telefonmøde i april 2012 med analytikere fra Wall Street, kaldte Tim Cook, der da var Apples driftsdirektør, efterspørgslen for "svimlende" og tilstod, at ordrerne stod i kø i "moderen til alle efterslæb."
Ikke før midt i tredje kvartal 2011 kunne Apple oplyse, at udbuddet af iPad 2 kunne følge med efterspørgslen.
Analytikerne havde da også forudsagt, at Apple igen ville stå i de samme problemer, hovedsageligt fordi leverandørerne af den nye models skærm med høj opløsning har haft svært ved at få en højere effektivitet ud af deres produktionslinjer.
For godt en uge siden skrev Richard Shim, der er senioranalytiker hos DisplaySearch, at det var en "udfordring" for Sharp, Samsung og LG Display at fremstille iPad'ens skærm med dens opløsning på 2.048 gange 1.536 pixel.
Denne knaphed har dog skabt forretningsmuligheder for forhandlere, der hævder at have tabletten klar til salg i denne uge.
På eBay sælges for eksempel modellen med 16 gigabyte og Wi-Fi for op til 1.200 dollar (6.800 kroner), hvilket er 140 procent mere end den models vejledende pris på 499 dollar (2.800 kroner). Modellen med 64 gigabyte og 4G sælges på eBay for op til 2.799 dollar (15.900 kroner), hvilket er 238 procent mere end den models vejledende pris på 829 dollar (4.700 kroner).
Apple begynder at sælge iPad 3 i sine detailbutikker samt hos andre forhandlere på fredag 16. marts.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også:
iPad 3: Derfor gider Apple ikke være innovativ.