Læs også:
Danske hosting-firmaer vil rydde op: Ud med de brodne kar
Kvæler skyen de mindre hosting-udbydere?
En ny mærkeordning skal gøre op med de vilde vesten-lignende tilstande i den danske hosting-branche.
Mærkeordningen kommer fra Brancheforeningen for IT-hostingvirksomheder i Danmark (BFIH), der så dagens lys i slutningen af 2011 efter halvanden års interne diskussioner i hostingbranchen.
"Du kan godt sige, at der er en ny sherif i byen. Vi vil nemlig gerne opdele hosting-selskaber i white hats og black hats, fordi alle solide hosting-virksomheder jo bliver ramt af de mange dårlige sager, der er i branchen," siger BFIH-formand Niels Reinau, der til dagligt sidder som produkt- og markedschef hos DanDomain.
Vigtigere end banken
Med mærkeordningen vil BFIH med andre ord skille fårene fra bukkene på et it-forretningsområde, som flere gange er blevet kaldt lovløst.
Det lidet flatterende tilnavn skyldes, at adgangsbarriererne har været så lave til hostingindustrien, at flere tvivlsomme spillere er dukket op med massive datatab for kunderne og konkurser som de eneste uforglemmelige og meget ærgerlige fingeraftryk.
"For os er det vigtigt, at kunderne kan træffe et velovervejet valg af hosting-udbyder," siger formand Niels Reinau fra BFIH, der i dag tæller 24 hosting-selskaber lige fra store TDC Hosting til den lille udbyder JDM, der har 20 ansatte.
Han forklarer, at mange danske virksomheder er mere afhængige af deres hosting-udbyder end af deres bank, og derfor er det så bydende nødvendigt, at hosting-branchen fremstår så troværdig som muligt.
"Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi har skelet meget til telebranchen. I telebranchen gør det offentlige meget for at regulere, og det vil også ske med hosting-branchen på et tidspunkt, hvis vi ikke selv gør noget," siger Niels Reinau.
Mærket kræver arbejde
For at kunne gøre sig fortjent til hosting-branchens kvalitetsmærke, der skal oplyse kunderne i lighed med eksempelvis de e-handlendes e-mærke for sikker nethandel, har hosting-selskaberne en række krav, de skal leve op til.
Hvis en hosting-udbyder ønsker at skilte med kvalitetsmærket på hjemmesiden, skal virksomheden dels leve op til en række it-krav som eksempelvis backup til ekstern lokation, redundans på vigtige systemer, opbevaring af logfiler og tydelig skiltning med forventede oppetider.
Hosting-selskaber vil dø
Dels skal hosting-udbyderne også leve op til en række økonomiske krav, der sikrer kunderne, at de ikke placerer data i et selskab på vej mod konkurs.
Både de it-mæssige og økonomiske krav skal efterleves i ét år med stikprøvekontroller, hvorefter virksomhederne kommer til eksammen hos eksterne revisionsselskaber, der kontrollerer it-setup, økonomi og markedsføring for at se, om der balance mellem løfterne til kunden og hostingselskabets interne forretningsgange.
Den slags revision regner Niels Reinau med, vil stå en virksomhed i minimum 50.000 kroner.
Samtidigt påpeger han, at for nystartede hosting-udbydere kan en fælles forsikring hos et andet selskab om at køre kundernes data videre i minimum 12 måneder være vejen frem for at leve op til de økonomiske krav.
Giganter ikke med på listen
Selvom cloud computingens hellige skyer svæver over de danske virksomheder i disse år, er der ingen af de helt store, internationale cloud-hostingselskaber som Microsoft, Google eller Amazon med i BFIH.
Det er dog ifølge Niels Reinau et rent tilfælde.
"Vi har ikke udelukket nogen fra foreningen. Microsoft og Google skal da velkomne for at få en indmeldingsblanket," siger han og påpeger, at deres medlemskab nok ville kræve en noget usædvanlig stor revision i it-giganternes irske datacentre.
"Vi er dog ikke bange for, at vi lægger os ud med Google og Microsoft. Flere af os lever jo at sælge Microsoft-produkter videre eller integrere løsninger fra Google, men alle får samme behandling, hvad enten man er stor eller lille," forklarer Niels Reinau.
Hosting-firmaer vil dø
Mange af medlemmerne har allerede implementeret it-service-revisionsstandarden ISAE 3402, der blev indført i sommers, og derfor forventer Niels Reinau, at de første danske hosting-virksomheder til sommer kan pryde deres hjemmesider med kvalitetsmærket.
Samtidig spår han, at hosting-virksomheder uden mærket, vil få det svært.
"Jeg tror faktisk, at nogen hosting-udbydere vil bryde sammen på den konto."
Indmeldelse hos BFIH koster 9.000 kroner, og det årlige kontingent står en hosting-virksomhed i 15.000 kroner.
Læs også:
Danske hosting-firmaer vil rydde op: Ud med de brodne kar
Kvæler skyen de mindre hosting-udbydere?