Læs også:
Her er listen over verdens bedste cloud-lande
Stort cloudkatalog på gaden: Sådan sparer du kassen
Du hænger selv på ansvaret for dine data i skyen
Dansk IT har afholdt en konference om cloud computing.
Her fortalte Peter Lunding Smith, som er manager i ProActive Cloud Innovation, om fordelene ved cloud computing.
Mange små virksomheder har allerede lagt deres regnskaber op i skyen i programmer som eksempelvis E-conomic.
Derfor mener Peter Lunding Smith, at danskerne har vist parathed og omstillingsvillighed til cloud-løsninger.
Det er særligt fem fordele, der trækker virksomhederne til cloud-løsningerne, mener han.
1. Økonomi
Det er bare billigere at have sin løsning i skyen.
Store datacentre hoster og vedligeholder data, applikationer og infrastruktur til at lave omkostninger.
Virksomhederne kan spare mange penge på at overflytte deres data til store datacentre.
De store datacentre er der desuden mange rationaler i, for eksempel billige indkøb og højere udnyttelse af medarbejderne.
Peter Lunding Smith forklarer, at BandBase sparede 50 procent ved at flytte alt ud i skyen med et return of investment på otte måneder.
2. Sikkerhed
Peter Lunding Smith mener, at sikkerheden er et godt argument for at vælge cloud-løsninger.
Mange virksomheder har været tiltrukket af det miljø, som cloud-operatørerne har kunnet tilbyde.
Blandt andet it-revisorer har undersøgt og godkendt de sikkerhedsmekismer og antallet af lag ud til slutbrugeren, der er forbundet med løsningerne.
Det har vist sig, at niveauet er højt, og at de fleste overholder internationale standarder som FedRamp, CAMM og ISO27001.
3. Standardløsninger
Udbuddet af nyttige standard-forretningsapplikationer til de gængse cloud platforme vokser hastigt.
Det er ikke alle virksomheder, der har råd til at investere flere millioner i udvikling af et unikt system.
Flere efterspørger derfor en standardapp, fordi de heller ikke har behov for mere.
Ofte bruger virksomheden kun 20 procent af en løsning, og så er det formålsløst at ofre enorme summer på at udvikle de sidste 80 procent.
4. Skalerbarhed
Ifølge Peter Lunding Smith lægger flere og flere virksomheder data ud i den offentlige sky.
Det kan være data, der er interessante for andre, som andre gerne vil have adgang til.
Virksomheder kan derfor sælge informationer og services på de nye markeder for cloud-data og applikationer.
Derudover peger Peter Lunding Smith også på muligheden for at videreudvikle løsningen og sælge ideen videre.
5. Produktivitet
Peter Lunding mener, at eksempelvis Software as a Service (SaaS) kan lokke med, at brugerne får adgang til de nyeste værktøjer ved at leje en ydelse frem for at opgradere allerede eksisterende software, som måske er forældet.
Der findes efterhånden et bredt udvalg af software i skyen, og med SaaS er man sikker på, at softwaren hele tiden er opdateret.
Medarbejderne kan derfor blive mere produktive med de nye værktøjer, fordi virksomhedens it-medarbejdere kan fokusere mere på forretningsudvikling end vedligeholdelse.
Ikke kun fordele
Der er dog ikke lutter fordele ved at lægge sin virksomhed ud i skyen.
Det skal du passe på
Læs også:
Her er listen over verdens bedste cloud-lande
Stort cloudkatalog på gaden: Sådan sparer du kassen
Du hænger selv på ansvaret for dine data i skyen
Peter Lunding Smith fremhæver også en række barrierer, som virksomheden skal være opmærksom på, inden den skal beslutte, om den skal gå sky-vejen eller ej.
Her kan du se nogle af de forhindringer, som virksomheden skal være opmærksom på, før den går i skyen.
Usikkerhed omkring lovgivning
Når virksomheden går i skyen, skal den blandt andet være opmærksom på, at al elektronisk behandling af personoplysninger er omfattet af persondataloven.
Det gælder uanset hvor i verden, en virksomhed får behandlet eller opbevaret sine data. Så længe virksomheden opererer fra Danmark.
Ifølge it-advokat Jan Ussing Andersen fra Kromann Reumert, er personoplysning meget bred defineret og omfatter for eksempel kundefotos eller medlemsnumre.
Der er en række sikkerhedskrav i persondataloven, som virksomheden skal overholde for undgå at uvekommende får fat i virksomhedens personoplysninger.
Der skal være skriftlig dokumentation for procedurer, standarder og politikker.
Det drejer sig om blandt andet fysisk og teknisk adgangskontrol via for eksempel aflåste serverrum og brugernavne og passwords.
Desuden hersker der usikkerhed omkring den geografiske opbevaring af data, mener Peter Lunding Smith.
Frygt for "Lock-in"
Udover udfordringerne med dansk og international lovgivning er der også en frygt for, at virksomheden kan blive låst til en given leverandør, hvis "levetid" og økonomi er usikker, påpeger Peter Lunding Smith.
Leverandørerne skal være bedre til at fortælle brugerne, hvordan de får udleveret deres data og applikationer igen, når de skifter til en anden leverandør, så de ikke føler sig låst.
Peter Lunding Smith ser manglende integration mellem forskellige platforme som en udfordring. Der skal være mulighed for at afvikle de forskellige services på flere forskellige enheder.
Han påpeger også, at godkendte standardkontrakter er mangelfulde, samt at der hersker en usikkerhed om priserne, som ikke altid er gennemskuelige.
Derudover mangler der mærkningsordninger for leverandørerne, mener Peter Lunding Smith.
Support og drift
Når virksomheden skal beslutte, om den skal fortsætte i skyen, skal den også gøre sig tanker om, hvordan kommunikationen ved support kan blive bedre og mere personlig, uden at det går ud over effektiviteten.
Ifølge Peter Lunding Smith er netop denne balancegang mellem effektivitet og god kundeservice vanskelig at finde, fordi virksomhederne har svært ved at frigive ressourcer til det.
Læs også:
Opfordring: Sådan får vi bedre cloud
Her er listen over verdens bedste cloud-lande