Læs også:
Sådan har Coop sikret sig den bedste outsourcing.
Danske outsourcing-priser presses helt i bund.
Sådan kommer der gang i outsourcingen af it.
Enhedspriserne falder, kundernes krav om transparens bliver større, og det vil få de mindre leverandører til at komme buldrende frem.
Således beskriver Henrik Zangenberg, Zangenberg & Company, tendensen for it-outsourcing-markedet i 2012.
"For 20 år siden sagde man, at ingen nogensinde er blevet fyret for at vælge IBM - sådan er det ikke mere. I dag er det ikke garanti for succes at vælge en af de store leverandører," fortæller Henrik Zangenberg.
I Ballerup sidder Mogens Nørgaard, der er direktør i Miracle..
Det er en af de virksomheder, der har bevæget sig fra at være en lille til at være en mellemstor leverandør.
Mogens Nørgaard kan sagtens nikke genkendende til tendensen. Kunderne bliver både større og flere, fortæller han.
For dyre og for langsomme
Han er ikke i tvivl om, at de mellemstore spillere for alvor får noget at sige nu.
Ifølge Mogens Nørgaard er de store leverandører både for dyre og langsomme, og kommunikationsvejen er for lang.
Kunderne forlanger en større gennemsigtighed hos deres leverandør, og de er blevet meget bevidste om, at de skal have valuta for pengene.
Kunderne vil simpelthen vide, hvad de giver for den enkelte ydelse, og den gennemsigtighed kan være svær at få hos meget store leverandører.
Ønsket om en højere grad af gennemsigtighed er derfor et incitament for kunden til at vælge en mindre leverandør, når der skal outsources.
Krise skaber kloge kunder
Et af hovedpunkterne i billedet af outsourcing-markedet anno 2012 er de faldende enhedspriser.
Kapacitet bliver hele tiden billigere, og det betyder en lavere enhedspris.
Den besparelse vil kunderne gerne have del i, og de bliver derfor væsentligt mere prisbevidste, end de normalt er.
Men det er også en helt naturlig udvikling som følge af krisetider, mener Mogens Nørgaard.
"Man begynder at tænke sig om, når man har pistolen for panden, og den første knæskal er banket ud," forklarer han.
En anden opfattelse hos KMD
Et andet sted i Ballerup sidder Aksel Bjørn Møller, der er outsourcing-direktør i KMD.
Han har en anden opfattelse af konkurrencen mellem de store og de mellemstore leverandører.
Ifølge ham er de store leverandørers fordele nemlig så store, at de mellemstore ikke kommer til at udgøre en reel konkurrencemæssig trussel.
Ud over stordriftsfordele er deres styrke, at størrelse og ry tiltrækker kunderne, mener han.
"Et godt renommé betyder uden tvivl enormt meget. Især referencerne fra kunder er af meget stor betydning. Du kan ikke drive en forretning som denne, hvis du ikke har et godt ry," siger Aksel Bjørn Møller.  
Læs også:
Sådan har Coop sikret sig den bedste outsourcing.