Artikel top billede

Dansk startup dypper tæerne i Silicon Valley

ComON følger dansk iværksætters opstart. Teltpløkkerne er slået i jorden i USAs it-mekka. For en stund.

Iværksætter-idéer kan ende som en fuser eller et globalt eventyr. ComON og vores søstermagasin CRN følger i en føljeton opstartsfirmaet Panorama9, der ufortrødent sigter mod en global succes. Dette er episode 3:

 
"Just do it!"

Nikes slogan er en kliche - men det er også den simpleste opskrift på succes.

Så den har Diego og Allan fra Panorama9 valgt at følge.

Nærmest siden begyndelsen på Panorama9 har målet været USA. Drømmen om at bosætte sig i USA og drive virksomhed der. Firmaet blev blev registreret som amerikansk af samme årsag for et år siden.

"Vi har en ide om, at der ligger en masse potentielle kunder derovre især til et produkt som vores," siger Allan Thorvaldsen.

For at afprøve, om der er noget om snakken, har han i øjeblikket bosat sig i San Francisco. Om nogle uger følger partneren Diego d'Ambra trop. Men Allan Thorvaldsen er ikke alene lige nu. Med sig har han kone og børn. Det amerikanske visit skal også afsløre, om familien kan trives i USA - men mest af alt om virksomheden kan tiltrække de nødvendige kunder og ikke mindst investorer.

Sysadmins hjælpende hånd i skyen

Panorama9 laver et cloudbaseret dashboard til it-administratorer, der giver dem mulighed for at overvåge og servicere fra distancen.
 
Tjenesten blev færdig i en stabil form sidste år. Nu er tiden kommet til den hårde kamp om investeringskapital og kunder. Og nogle store amerikanske referencekunder, der vil blåstemple Panorama9. Firmaet havde ikke en eneste amerikansk kunde før smutturen til Californien.

Den første kunde skulle gerne komme i kassen i løbet af det tre måneder lange forløb. Men hovedformålet med besøget er et lille eksperiment.

"Det kan blive en rigtig god test på, hvordan vi skal gribe USA an, når vi for alvor flytter herover. Jeg vil forsøge at komme ud og demonstrere produktet for nogle kunder og gøre dem interesseret i det. Samtidigt kører vi en masse adwords-bannerannoncer for at se, hvilke søgeord der i sidste ende giver kunder," siger Allan Thorvaldsen.

"På den måde får vi et ret godt billede af, hvad det koster at skaffe en testkunde, og hvad det koster at få en rigtig kunde. Så kan vi se, hvor vi skal investere. Og sætte ind der," siger Allan Thorvaldsen, der har slået sig ned i et iværksætterkontor i San Francisco med navnet Rocket Space, hvor også danske Podio har været, og hvor den store webkøbmand Zappos trådte sine første spæde skridt.

"Man kan sige, at jeg i første omgang prøver at spille på alle tangernter på klaveret. Så det bliver sikkert en frygtelig koncert," griner Allan Thorvaldsen.

Alle er på jagt efter kapital

Panorama 9-stifterne har penge på bankbogen efter salget af Softscan til Symantec, men hvis det nye firma virkelig skal have medvind og muskler til at kæmpe på verdensmarkedet, så skal der findes en eller flere investorer.

"Vi har allerede besøgt venturekapital-firmaer i Boston, Silicon Valley, London og Tyskland. Vi oplever en spirende interesse, men vi bliver ikke overfaldet af folk med checkhæfte endnu. Mange af dem siger, at de er interesseret, og at de følger os, men de vil godt se lidt mere fremgang."

"Men de er jo købmænd og venter selvfølgelig på det rigtige tidspunkt at slå til på. Nogen vil sikkert mene, at det er lidt usympatisk, men de spørger rent ud sagt: "Hvor meget har i brugt, og hvor mange penge har i tilbage". De vil jo gerne vide, hvor desperat man er," siger Allan Thorvaldsen, der har fået flere investorer i tale med en hjælpende hånd fra en succesfuld dansk it-virksomhed i it-dalen, Zendesk.

Danskere har et godt ry

Men kampen om venturepenge er måske lidt lettere for Panorame9 end som mange andre.

For det første solgte de deres tidligere selskab Softscan til Symantec og har på den måde bevist, at de kan stable en forretning på benene.
Og for det andet er der lige nu en buzz omkring danske startups, mener Allan Thorvaldsen.

"Jeg fornemmer, at Danmark har et velset it-miljø. Vi er respekteret, og siger man, at man kommer fra Danmark, så er det noget, der bliver nikket genkendende til. Selv om Zendesk nu er et amerikansk firma, så startede de op med et par mænd i Danmark, og de bliver stadig betragtet som dansk foundet," siger Allan Thorvaldsen, der hører folk tale rosende om for eksempel Podio, Zendesk, Thradeshift og IO Interactive.

Og derfor kan man nyde godt af at være dansk i øjeblikket, når man taler med investorer.

"Det er lidt farligt at snakke om den nye bølge af danske designere, men der er noget om det. At det danske design, vi altid har været kendt for herhjemme, er flyttet ud på nettet," siger han.

Han beskriver selv den amerikanske designstil lidt mere firkantet end den bløde, runde danske.

Fra tidligere lynvisit til USA ved han også, at de to stifteres danske baggrund skinner igennem på en anden vis.

"Vi er nok lidt ydmyge. Vi får også at vide, at vi er for ydmyge, og at vi burde være lidt mere aggressive, men det tager nok lidt tid at ryste janteloven af sig"

Panoramas ekspedition til Californien varer en måned mere. ComON følger snart op på jagten på kunder, omtale og investorer...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere