"Alle har gjort det, selv afdelingschefer". Sådan lyder overskriften i en artikel i det svenske Aftonbladet om den bedragerisag, der er ved at blive rullet op omkring teleselskabet Tele2.
Sagen, der allerede har kostet fem svenske Tele2-medarbejdere jobbet, handler om snyd og svindel i såvel Tele2 som i Tele2's kundetjeneste Transcom.
Ifølge flere svenske medier har flere end 70 personer været blandet ind i svindelen, som er foregået gennem fire år, hvor man systematisk har snydt sig til mobiltelefoner til en værdi af mere end otte millioner kroner.
"Omfanget er enormt, alle gjorde det," siger en af de skyldige til Aftonbladet.
Mellem ni og 10 millioner
I alt omfatter svindelnummeret ifølge Aftonbladet mindst 600 abonnementer til en værdi af i alt mellem ni og ti millioner kroner. I øjeblikket gennemgår Tele2 alle lister over slettede abonnementer og sender slutfakturaer ud for telefoner og tabletter.
Ifølge flere svenske medier har ledelsen i Tele2 nu en liste med flere end 70 medarbejdere, som bliver indkaldt til samtale for at forklare sig overfor ledelsen.
"De indkalder folk til forhør, som om det var politiet, og siger: 'Nu har vi været inde i din computer, og vi ved, hvad du har gjort'. De fleste indrømmer og får lov at gå hjem," siger en anonym kilde til avisen.
Den fikser de hos Transcom
Det skulle have været almindeligt kendt i Borås, at hvis man ville have en billig iPhone eller iPad, så kunne de fikse det hos Transcom, som er et af Sveriges større Callcentre med 2.500 ansatte.
"Nu, hvor det er blevet tid at betale, hviler den her sag som en mørk sky over hele Borås," lyder det fra en af de involverede.
Enkelte har åbenbart fået slutfakturaer på mere end 100.000 kroner i sagen, som nu ifølge Tele2's informationschef Pernilla Oldmark, overlades til politiet til yderligere efterforskning.