Læs også:
Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer
Her skal slaget stå mellem verdens store telefirmaer
Mobile World Congress, Barcelona: Når Facebook taler, lytter verden.
Sådan er det bare i de her år, om man så bryder sig om det sociale netværk eller ej.
Med 845 millioner aktive brugere om måneden er Facebook ikke længere bare endnu en tjeneste på nettet. Det er ved at udvikle sig til kernen i World Wide Web.
Den situation skinnede igennem, da Facebooks Chief Technology Officer, Bret Taylor, mandag holdt sin keynote på Mobile World Congress i Barcelona.
"Vi tænker ikke vores mobile version af Facebook som et alternativ. Vi tænker det som den naturlige version," sagde Bret Taylor.
"Der er et naturligt match mellem Facebook og mobilitet."
Derfor er mobilitet godt for Facebook
Den strategi giver rigtig god mening, når man ved, at det er de mobile platforme, der henter brugere i disse år, mens den traditionelle desktop-computer har det svært.
Og det er nok også derfor, Facebook og alle andre har travlt med at fortælle, at det mobile er fremtiden.
"Jeg tilbringe rigtig meget tid med at tale med virksomheder i Silicon Valley om, hvad de arbejder på. For få år siden var det desktop-teknologier, i dag handler det hele om mobilitet," sagde Bret Taylor.
Bret Taylor pegede dog samtidig på, at alle de teknologier, der kendetegner smartphones og tablet-pc'er - GPS, kamera, push, touch - passer perfekt til Facebooks produkt.
"Det er teknologier, der er blevet virkelige i de her produkter," forklarede Bret Taylor.
For at demonstrere, hvordan den mobile bølge forandrer alt for Facebook, forklarede CTO'en, at 30 procent af alle, der hver dag opretter en Facebook-konto i Indien, gør det fra en mobil.
Et kæmpe udvikler-puslespil
Facebooks markante fokus på mobile løsninger er dog ikke nogen let vej at gå, forklarede Bret Taylor tilhørerne i Barcelona.
"Hver eneste måned logger folk på Facebook fra mere end 2500 forskellige enheder," sagde han.
Udfordringen er ikke kun, at Facebooks egne løsninger skal fungere på så mange forskellige mobiler og tablets.
Det handler i ligeså høj grad om, at Facebook skal kunne spille sammen med et hav af andre webtjenester og applikationer på apparaterne.
"Facebook er den bedste måde at opdage apps på på en hvilken som helst smartphone. Facebook gør alle i stand til at dele fra en hvilken som helst smartphone," sagde han og pegede på, at man eksempelvis kan se, at dem, der har hørt om Spotify gennem Facebook, er dobbelt så villige til rent faktisk at betale for tjenesten.
Men at bruge Facebook som et omdrejningsunkt for tjenester og apps fra andre producenter kun kan lade sig gøre, hvis apparater, apps og tjenester taler sammen.
Bret Taylor fremhævede i den forbindelse selskabets Open Graph, der er en protokol, som gøre det nemmere at få andre apps og hjemmesider til at tale sammen med Facebook.
"Skriv jeres applikationer til iOS, Android eller mobile websider - og link det hele sammen ved hjælp af Open Graph," opfordrede Facebook-CTO'en.
Læs også:
Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer