Læs også:
Her skal slaget stå mellem verdens store telefirmaer
Mobile World Congress, Barcelona: Videosamtaler, Near Field Communications, smarte apps og services - og en industri, der samarbejder mere og reguleres mindre.
Det er opskriften på, hvordan den globale teleindustri kan fastholde væksten i de kommende år.
I hvert fald var det hovedbudskaberne fra nogle af de helt tunge telebosser, da dette års Mobile World Congress blev ringet ind i Barcelona.
"Vores industri har vist sig at være en global succes-historie, der overgik alle forventninger," indledte Franco Bernabè, formand for GSMA og administrerende direktør i Telecom Italia Group.
"Vi har transformeret mobilitet fra noget, der skabte forbindelse fra en person til en anden til noget, der binder hele verdens befolkning sammen," sagde han.
Netværkene skal forbedres
Satidig pegede han dog på, at industrien har nogle klare udfordringer, der skal tages hånd om, hvis væksten skal fortsætte.
Samme konklusion havde alle de andre talere ved morgens keynote:
"Vi skal investere i netværk, og vi skal kunne møde volumen-kravene," lød det fra Li Yue, administrerende direktør i China Mobile.
Det kinesiske teleselskab har svimlende 655 millioner abonnenter.
Samme melding kom fra Vittorio Colao, adminstrerende direktør i Vodafone.
"Kunder forventer 100 procent adgang til netværk, der giver mulighed for video."
"Spektrum er helt essentielt. Vi er nødt til at ændre vores syn på det fremadrettet," sagde han.
Netop derfor var teledirektørerne også klar med en advarsel om mod hæmmende teleregulering.
"Vi skal have stoppet denne autopilot-regulering. Det er et levn fra fortiden," sagde Vittorio Colao med henvisning til eksempelvis terminerings- og roaming-regulering."
Her kan der tjenes penge
Alle teleselskaberne søger svar på, hvor deres forretninger skal bevæge sig hen i de kommende år. Hvad er det kunderne efterspørger, og hvordan skruer man forretningsmodellen, så indtjeningen er så høj som mulig.
Analysehuset Gartner vurderede i januar, at der i 2012 samlet vil blive spenderet næsten 13 billioner kroner på markederne for tele-udstyr og tele-services.
Det er et ubegribeligt stort beløb - og det vokser. Hvad angår tele-udstyr med 6,9 procent i forhold til 2011 og med 2,3 procent inden for tele-services.
Ralph de la Vega, administrerende direktør i AT&T Mobility, fremlagde udviklingen i industrien på følgende måde:
"Vi ændrede verden - men gæt hvad: Vi er ikke færdige"
Han pegede på, at der er adskillige drivere i industrien, der kan hjælpe med at sikre væksten i de kommende år.
NFC er en af dem, selvom denne teknologi ellers hidtil har stået lidt i stampe.
Samtidig står det klart, at forbrugernes vilde dataforbug kun vil vokse i de kommende år. Ifølge Cisco vil det globale forbrug at mobil-data vokse med en faktor 18 fra i dag til år 2016.
"Mens der i dag er seks milliarder mobile enheder, der har internetforbindelse, vil det antal være vokset til 10 milliarder om blot fire år," sagde Ralph de la Vega.
"Vi skal blive ved med at udvide vores netværks-spektrum og udvikle forretningsmodellerne. Og så er der ingen innovation i denne industri, der kan ske uden investeringer."
"Jeg tror, at vi, hvis vi fortætter med at investere i økosystemet, har fantastiske muligheder foran os," lød budskabet fra AT&T-chefen.
Læs også: