Det Novo Nordisk-ejede it-selskab NNIT har vundet kontrakten på drift af al it-infrastruktur i DSB de næste fem år. Kontrakten har en værdi på cirka 600 millioner kroner over de næste fem år.
Aftalen omfatter alt fra ydelser inden for netværk, tele, servicedesk, drift af servere og applikationer og slutbrugerydelser.
Dertil kommer en række ydelser som for eksempel styring af kapacitet, informationssikkerhed, dokumentation og mulighed for køb af projektstøtte og diverse rådgivningsydelser.
Ud over at DSB overdrager sin it-drift, som har beskæftiget cirka 100 medarbejdere, hvoraf lidt flere end 50 it-medarbejdere følger med til NNIT, så er det første gang, at DSB outsourcer.
DSB bliver NNIT's næststørste kunde efter moderselskabet Novo Nordisk.
Outsourcingaftalen kalder DSB's konstituerede administrerende direktør Jacob Kjær for 'fremsynet, perspektivrig og god'.
"Aftalen skal sikre DSB en økonomisk besparelse og samtidig give et væsentligt kvalitetsløft af vores it-drift, hvor vi samtidig opnår de fordele og erfaringer med outsourcing, som NNIT har," udtaler DSB-direktøren.
Option på to år mere
NNIT har ud over den frem-årige aftale option om yderligere to års forlængelse i samarbejde med underleverandøren Atea, der skal servicere og drifte alt lokalt it-udstyr på DSB's adresser.
NNIT's CEO Per Kogut er forståeligt tilfreds med aftalen.
"Vi er stolte af, at DSB har betroet NNIT ansvaret for it-driften, ikke mindst fordi DSB outsourcer for første gang. Vi går til denne store opgave med ydmyghed, men også med en forvisning om, at vi kan levere den værdi, som DSB forventer i kraft af høj kvalitet, sikkerhed og stabilitet i it-driften," udtaler han.