Læs også:
CSC til 300 medarbejdere: I er sagt op
Dansk kæmpeselskab sætter CSC på porten
CSC-chef afviser at 900 ansatte skal ud
CSC Danmark mister it-kontrakter til en samlet værdi af omkring 4,2 milliarder kroner, fordi landets største teleselskab TDC i sidste uge valgte den indiske konkurrent TCS (TATA Consultancy Services) som ny leverandør.
Det fortæller Mette Ahorlu, der er researchchef hos IDC og har fulgt it-serviceområdet de sidste 15 år.
Hun fortæller, at CSC har haft to store kontrakter fra 2007 og 2008 med en samlet værdi af omkring 750 millioner dollar.
Den ældste aftale var på drift af TDC's it-infrastruktur og desktopcomputere med tilhørende support af 17.000 brugere. Det gav CSC omkring 2 milliarder kroner for over syv år fra TDC.
Den anden aftale er fra 2008 og omfattede drift af TDC's legacy-systemer samt drift, udvikling og vedligeholdelse af omkring 500 andre it-applikationer i landets største teleselskab.
Aftalerne opslugte ifølge Mette Ahorlu en ældre aftale på desktop-management fra 2005 til omkring et halvhundrede millioner kroner.
Ikke TCS' stil at overtage medarbejdere
TDC åbnede outsourcing-festen for CSC i 2003 med den første aftale, hvor it-giganten overtog ansvaret for teleselskabets kunde- og ordresystemer.
Gennem de mange aftaler har CSC i årenes løb opslugt og overtaget omkring 650 TDC-ansatte, hvoraf en del var tjenestemænd og dermed reelt er udlånt.
I dag menes omkring 308 ansatte inklusive omkring 70 tjenestemænd at beskæftige sig med TDC's opgaver hos CSC.
I fredags fortalte CSC omkring 300 medarbejdere, at de er opsagt fra deres stillinger, den første april og derefter vil blive virksomhedsoverdraget som følge af TDC's valg af TCS som ny leverandør.
Hvor mange, der på sigt vil have et job, er Mette Ahorlu spændt på at se. Almindeligvis er det indisk baserede it-servicefirma TCS nemlig ikke kendt for at overtage medarbejderne på de systemer, som de vinder ordrer på, fortæller hun.
"Jeg vil glæde mig meget til at se, hvor mange der kommer med over. For det er ikke TCS' normale stil," siger Mette Arhorlu.
Billige indere kan erstatte dyre danskere
Men er aftalen stor nok, findes der fortilfælde, hvor det indiske kæmpefirma TCS faktisk har benyttet chancen til at etablere sig lokalt ved hjælp af overtagne medarbejdere fra virksomhedsoverdragelser.
Det er blandet andet sket i Tyskland, hvor TCS betjener det tyske marked med mellem 500 og 600 folk placereret ude hos kunderne. 20 procent af disse er ifølge Mette Ahorlu af tysk nationalitet, resten er typisk indere.
Desuden har TCS et center i Düsseldorf med omkring 100 ansatte, heraf er 90 procent indfødte tyskere, fortæller IDC-analytikeren.
Samlet set betjener TCS altså det tyske marked med omkring 600 millioner kroner i omsætning, men med ordrer nok til vækst, ved hjælp af 600-700 personer i landet.
I alt arbejder næsten 3.000 TCS-ansatte i det tyske marked, hvoraf langt de fleste sidder i Indien og arbejder, siger Mette Ahorlu.
Derfor tør Mette Ahorlu ikke gisne om, hvor mange danske CSC-ansatte der kan regne med at have et job efter at være blevet virksomhedsoverdraget til TCS. Men hun vurderer, at nogle af dem vil være vigtige for firmaet.
"Jeg vil se aftalen som værende stor nok til, at TCS vil bruge aftalen til at udbygge deres kapacitet og skaffe sig et rigtigt leverancecenter i Danmark. Men 300-400 mennesker kan jeg ikke forestille mig. Det ville være meget, meget stort," siger hun.
Kundetilfredshed, innovation og god service
Hun fortæller, at TCS er stærke aktører indenfor telecom-markedet, hvor de før har taget sig af bedagede legacy-systemer, der trænger til modernisering.
"De er gode til at tage en forretningsapproach til applikations- og it-arbejde. Noget, der har direkte at gøre med, hvordan man kan lave forretning hos TDC," siger hun.
Hun omtaler TCS som "meget, meget store," med en placering blandt de 20 største firmaer i Europa med en opsætning på omkring 14 milliarder kroner.
"Jeg tror TCS' vækst i Europa sidste år var på godt 20 procent. Det skyldes, at TCS kommer med billige ressourcer, innovation og høj service," siger Mette Ahorlu.
Hun forklarer, at der er sket et skift i kundernes syn på de indiske virksomheder. Og de indiske firmaers ry er ifølge analytikeren sådan, at hvis kunden har et problem, så løser inderne det.
"Og så kan de altid bagefter begynde at snakke om penge. Og kunderne er typisk lidt mere villige til at tale om penge, når problemet er løst, fordi de er glade," siger Mette Ahorlu, der henviser til tilfredshedundersøgelser blandt kunderne.
Hun sammenligner med kundernes oplevelse af de gamle it-leverandører, som eksempelvis HP, IBM og CSC.
"Deres ry er, at det første, der sker er, at de trækker kontrakten frem for at se, om problemet er deres. Diskussionen kommer først, og først derefter går de i gang med at løse problemet," siger Mette Ahorlu.
TCS har gennem sit danske PR-bureau oplyst til Computerworld, at selskabet ikke har nogen kommentarer på nuværende tidspunkt.
Læs også:
CSC til 300 medarbejdere: I er sagt op