Hvis den danske CMS-industri skulle batte økonomisk, så skal de danske udviklere rejse verden tyndog bringe honoraret med hjem, men sådan er det langt fra.
"Man skal lede rigtig langt efter et dansk konsulentfirma, der leverer hjemmesider til en stor virksomhed i eksempelvis London. Den viden eksporteres ikke i særlig høj grad. De danske systemer bliver kun valgt i udlandet, hvis der er lokale partnere, der kan skabe løsningerne," siger CMS-ekspert Janus Boye fra firmaet J. Boye
Samtidig ser Janus Boye en svaghed i kæden blandt de danske CMS på hjemmemarkedet.
"Virksomheder som Danfoss eller Grundfos har ikke valgt danske leverandører. Når de danske systemer ikke kan vinde på hjemmebane, så er det altså ikke kun godt nyt det hele. Danfoss og Grundfos er oplagte kunder, som eksempelvis Sitecore burde vinde."
Umodne systemer
Ud over økonomi og kendskab er et andet parameter for succes om de udenlandske firmaer, der vælger et dansk CMS, også fortsætter med at bruge systemet efter en årrække, eller om systemet udskiftes med en anden leverandør.
Med andre ord: Om kunderne bliver på det samme system i en længere periode.
Det er dog endnu for tidligt at sige noget om, lyder det fra Janus Boye.
"Markedet er stadigvæk ungt, og de danske systemer har kun gjort sig bemærket inden for de sidste par år," siger han.
"De firmaer i USA, der eksempelvis har valgt Sitecore, har således kun en kort erfaring med systemet. Det er stadig et uvist spørgsmål, om den umiddelbare danske succes kan holde i længden."
CMS-markedet er således stadig et pionermarked, hvor der er plads til lidt cowboytricks og pistolsvingeri.
"Markedet er ungt og kaotisk, og der er lang vej igen, før danske systemer kan erklære sig en fasttømret succes," siger Janus Boye.
"Sammenligner man med eksempelvis ERP-markedet, der er meget mere modent, så har det eksisteret i 20 til 30 år. Derfor kan det godt tage et årti, før CMS-markedet for alvor er modent, og i den periode kan der som bekendt ske meget inden for it-branchen."
Netop modenhed kan blive en trussel for de danske CMS'er, fordi virksomheder i fremtiden kommer til at stille langt større krav til systemerne.
I øjeblikket er det ifølge Microsofts erfaring med CMS-kunder til firmaets cloud-løsning de lidt lettere projekter, der bygges langt flest af.
"Det er typisk projekter, hvor marketingafdelingerne bruger et CMS til afvikling af kampagner," siger Peter Colsted, ansvarlig for Microsofts Azure.
Nye udfordringer
Det er dog langt fra nok, hvis man vil gøre sig gældende på den lange bane. Den gode nyhed er, at branchen er klar til at udvikle sig.
"Hvis man kun ser på et CMS som et værktøj til håndtering af tekst til web, så er det et modent marked. Men allerede nu ser vi en række andre krav til systemerne," siger Michael Seifert, direktør i Sitecore, der har 60 ansatte i København og yderligere 400 rundt omkring i verden.
Han peger blandt andet på, at vi i øjeblikket er midt i en kolossal forandring, hvor fremtidens krav går i retning af, at alle digitale kanaler samles omkring kunden, så webtjenesten kan tilbyde alle relevante informationer til en kunde i en arbejdsgang.
I Sitecore ser man ikke Made in Denmark som et kvalitetsstempel.
"Fra dag et har vi været meget bevidste om, at vi er en global virksomhed og ikke bare en dansk virksomhed. Den holdning har været en del af nøglen til vores succes," siger Peter Seifert og tilføjer: "Jeg møder ofte kunder, der tror, at Sitecore er en amerikansk virksomhed.
Hvis jeg skal pege på et dansk kendetegn, så må det være, at vi har en pragmatisk tilgang til tingene. Forstået på den måde, at vejen fra tanke til handling er kort på grund af mindre hierarki og autoritetstro i virksomheden."
"Vi skjuler ikke, at vi er danske, men det er ikke en konkurrencemæssig fordel, så derfor har det heller ikke den store betydning."
Læs også:
Derfor går det så godt for de danske CMS-firmaer.
Dansk CMS-industri har stor succes - indtil videre.
Stort gennembrud for dansk CMS-darling