"Der er ingen tvivl om, at danske leverandører er gode til internationalt salg og marketing. Her kan vi noget, som man ikke er lige så god til i eksempelvis Tyskland.
Sådan siger CMS-ekspert Janus Boye fra firmaet J. Boye.
"Danskerne er nok mere 'ud over stepperne-agtige' end mange andre. Det er en styrke i et lille land, og det er da også godt gået af Sitecore eller Umbraco, at de har opnået så højt et kendskab i udlandet," siger han.
Men det er langt fra kun de danske systemer, der gør sig bemærket på den internationale scene.
Global bølge
"Jeg ser ikke, at danske CMS klarer sig bedre end dem, der er udviklet i andre lande. I øjeblikket skal du nemlig lede rigtig langt efter en CMS-leverandør, som ikke klarer sig godt. Vi rider med på en global CMS-bølge," vurderer han.
"Både de amerikanske, svenske, tyske eller engelske leverandører skovler penge ind i øjeblikket.
Rigtig mange leverandører kan hive en succeshistorie frem på linje med dem, de danske leverandører bryster sig af."
Så selv om der står finanskrise som det øverste punkt på dagsordenen i mange virksomheder verden rundt, skal der altså stadig skabes hjemmesider.
Mange har i krisens tegn fået øjnene op for at selvbetjening og borgerbetjening fint kan ske på nettet, til en langt lavere pris, og det ser ud til at gavne CMS-producenterne.
Danmark er ikke et CMS-land
Janus Boye vurderer således, at de danske leverandører ikke klarer sig markant bedre end de øvrige CMS-udviklere rundt omkring i verden.
"Jeg har oplevet, at man i udlandet betegner Danmark som et CMS-land, og det er jo dejligt, når man selv er dansker. Men det er desværre ikke helt rigtigt," siger han.
Danskernes synlighed skyldes ifølge ham, at vi ikke har et særligt stort hjemmemarked og derfor hurtigere går i gang med eksport end i eksempelvis Tyskland, hvor der er et stort hjemmemarked.
Det betyder ifølge Janus Boye, at der er masser af systemer, som er langt større end de danskudviklede, som vi bare ikke har hørt om, fordi de sælges lokalt. Og det er dem, vi skal kæmpe med i fremtiden.
Selv om det er dejligt at kunne klappe sig selv på skulderen og være stolt over god dansk software, så har oprindelsen ikke den store betydning for udbredelsen.
For selv om danske systemer er populære rundt omkring i verden, er der langt fra en stor leverandør til overskud på betalingsbalancen.
"Udlandet lægger ikke ret mange penge i Danmark i forbindelse med udvikling af CMS på basis af danske systemer. Det er de lokale partnere og konsulenter, der tjener pengene. Er man et amerikansk firma, der vælger Umbraco, så vælger man også en lokal partnere til udviklingsarbejdet. På den måde kommer der ikke særlig mange penge hjem til Danmark," lyder Janus Boyes analyse.
Læs også:
Dansk CMS-industri har stor succes - indtil videre.
CMS-markedet: En ung og vild cowboy-branche.
Stort gennembrud for dansk CMS-darling
Disse it-systemer driver verdens bedste intranet.
[b]CMS-løsninger kæmper mod gratis alternativer.[/b]