Computerworld News Service: Googles nye privacy-politik har skabt stor bekymring, og nu står virksomheden over for kritik, fordi det er kommet frem, at den tilbyder brugerne gavekort til Amazon, hvis de til gengæld deler deres web-historik med Google via programmet Screenwise.
Google fortæller, at programmet blev lanceret "i begyndelsen af året," men virksomhedens diskrete tilbud blev afsløret tirsdag aften på bloggen Search Engine Land.
Google beder brugerne om at tilføje udvidelsen til deres Chrome-browser, som vil dele oplysninger om brugernes internet-adfærd med virksomheden.
Til gengæld får brugerne et gavekort på knap 30 kroner til Amazon, når de melder sig til, og et tilsvarende gavekort for hver tre måneder, de fortsætter delingen. (Amazon er ikke partner i projektet.)
Kan slukkes når som helst
Brugerne skal være mindst 13 år gamle, og mindreårige skal have deres forældres tilladelse.
Sporings-programmet kan slukkes når som helst, så brugerne midlertidigt kan trække de virtuelle gardiner for og hindre Google i at kigge med.
Virksomheden selv siger, at programmet vil hjælpe med at "forbedre Googles produkter og services samt give en bedre online-oplevelse til alle."
Google vil dog ikke fortælle præcist, hvordan virksomheden vil opfylde de mål.
"Ligesom mange andre web- og medievirksomheder gennemfører vi også brugerundersøgelser for bedre at kunne betjene vores kunder ved at lære mere om folks medieforbrug, på nettet og andre steder."
Men David Jacobs, der er consumer protection fellow hos Electronic Privacy Information Center, bemærker, at visse detaljer i Googles annoncering antyder, at programmet kan give selskabet tilladelse til at spore brugernes adfærd "på et højere detaljeniveau," end det sker i dag.
Teksten fortæller, at Google ikke bare vil observere hvilke hjemmesider, brugeren besøger, men også "hvordan [de] anvender dem."
David Jacobs bemærker, at programmet potentielt kan spore adfærd som musebevægelser og ikke bare reelle klik.
Privacy-fortalerne har dog enkelte positive ting at sige om programmet; først og fremmest at det er helt frivilligt. Både David Jacobs og Justin Brookman, der er director for Consumer Privacy Project ved Center for Democracy and Technology, byder den tilgang velkommen.
Justin Brookman ser det som et positivt tegn på, hvordan Google vil forholde sig til de kommende muligheder for at kombinere data fra en enkelt brugers interaktioner med flere produkter.
Privacy-forkæmpere har udtrykt bekymring for, om virksomheden ville opbygge detaljerede brugerprofiler. Med sporingsprogrammet til Chrome leder Google efter lige så detaljerede informationer om enkelte brugere.
"Google vil gerne have adgang til alle detaljerne nu," siger Justin Brookman. "Det er et godt tegn, at de siger, at det skal ske på frivillig basis."
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen