Læs også:
Sådan kørte Polsag helt af sporet
Rigspolitiet vil i forbindelse med et nyt, stort it-projekt gerne lave en foranalyse, der alene koster 7,7 millioner kroner.
Under foranalysen vil politiet selv bruge 6.450 timer, og der forventes at blive brugt 1.440 eksterne konsulenttimer.
De interne omkostninger til foranalysen løber i alt op i 5,4 millioner kroner, mens de eksterne omkostninger rammer 2,3 millioner kroner.
Det fremgår af dokumenter fra Rigspolitiet dateret til slutningen af 2011.
It-projekt i 200 millioner kroners klassen
Selve projekter kaldes AKT, og det dækker over de såkaldte stærekasser eller automatiske fartkontroller, som politiet vil stille 500 op af rundt omkring i landet.
Af dokumenter sendt fra Justitsministeriet til Computerworld fremgår det, at alene opsætningen af 500 stærekasser vil koste i omegnen af 200 millioner kroner.
Dertil kommer så formodentlig integration til it-systemer med videre.
Formål: Færre trafik-dræbte
Formålet med projektet, fremgår det af dokumenterne, er i sidste ende at nedbringe antallet af trafikdræbte.
Faktisk henvises direkte til regeringsgrundaget fra oktober 2011, hvor man vil øge omfanget af den automatiske trafikkontrol.
Imidlertid forventer man også at kunne hente betydelige millionbeløb ind til statskassen i bødeforlæg.
Af et notat fra Rigspolitiet fra juli 2011 fremgår det da også, at it-systemet i sidste ende bliver en god forretning.
"...forventes bødeprovenuet til staten at blive større end omkostninger til etablering og drift af systemet."
Allerede i 2009-2010 gennemførte man forsøg, hvor 10 AKT-standere blev sat op. Men planen er altså en markant udbredelse af stærekasserne.
Kobling til CSC's Polsag
Nok så interessant er det, at det lader til, at it-systemet har stærk relation til det skandaleramte Polsag.
Således fremgår det under punktet: "Relation til andre projekter", Polsag (Politiets nye sagsbehandlingssystem).
Og et notat om indførelse af automatisk trafikkontrol fra juli 2011 fremgår det, at der skal ske:
"Koordinering med øvrige ATK relaterede projekter, herunder Polsag".
Og det skal angiveligt også afklares:
"Hvordan passer projektets aktiviteter ind i forhold til Polsag/ATKS4, da ændringer i ATKS kan medføre ændringer i Polsag."
Kobling til CSCs motorregister hos Skat
Af de samme dokumenter fremgår det, at der angiveligt ikke blot var planer om integrationer med det nu skrottede Polsag, men også et andet stærkt forsinket CSC-system, Motorregisteret (DMO), hos Skat.
Men også dette system lader til at have tilknytning til stærekasse-projektet. Således skal der ske:
"Undersøgelse af det nærmere behov for it-understøttelse i forbindelse med at der skal ske transmission fra ATK-standerne og samkørsel med både sagsbehandlingssystem og registre, herunder SKAT's nye digitale motorregistreringssystem," står der i dokumenterne.
"På samme måde skal Skat, som har ansvaret for det kommende digitale motorregistreringssystem, inddrages," står der i projektpapirerne.
CSC er eneste private "interessent"
Endelig fremgår det, at blandt de 14 nævnte interessenter er CSC, der som bekendt stod bag Polsag, den eneste private leverandør.
AKT-projektet med 500 funktionsdygtige stærekasser opsat rundt om i landet vil, ifølge Vejdirektoratet, kunne være en realitet om tre år.
Men foreløbig beder politiet om at få grønt lys til at lave en foranalyse til det store it-projekt.
Læs også: