Læs også:
Derfor løber svenskerne med it-virksomhederne
Ifølge branchedirektør i ITEK, Tom Togsverd, er potentialet i et dansk-svensk samarbejde på tværs af Øresund større end i området omkring Stockholm.
Ifølge Tom Togsverd skal de københavnske politikere på banen i højere grad, end de har været tidligere. Det er dog blevet bedre, mener han.
"Tidligere har attituden været, at det kommer nok af sig selv, og man har ikke følt, man skulle gøre noget."
"I forbindelse med byggerierne i Ørestaden kunne man godt have gjort noget. Men der har det tilsyneladende været vigtigere at skrabe penge sammen end at satse på noget udvikling," siger Tom Togsverd, som oplever en stor interesse på den anden side af Sundet, mens politikerne i København har tøvet.
Tom Togsverd mener, at mange københavnske politikere har taget byens nationale førerposition for givet og derfor har gjort noget særligt for at stå stærkest i hele Skandinavien.
"I Øresundsregionen har vi et potentiale til at skabe endnu mere vækst, end de kan i Stockholm. Så kan man diskutere, om vi har været gode nok til at udnytte det, men udvekslingen på tværs af Øresund er ikke blevet realiseret."
En god ide er ikke nok
Ifølge professor i it-ledelse på CBS, Niels Bjørn-Andersen, er det ikke kun opbakning fra politikerne, der gør, at København halter efter Stockholm. Virksomhederne i Danmark er også generelt for dårlige til at markedsføre og organisere deres ideer.
"Rigtig mange entreprenører løber panden imod en mur på, fordi de tror, at bare de har en god ide og en virksomhed, så kan det ikke gå galt."
"Det, vi så ser, er, at det meget sjældent er den, der får ideen, som så også tjener pengene. Det er Facebook og Google gode eksempler på," forklarer han.
Niels Bjørn-Andersen mener, at virksomhederne i stedet bør tænke mere i forretningsmodeller og anvendt forskning.
"Det er rigtig fint at have noget forskning, som støtter opfindelsen, men vi er ikke hurtige nok til at få økonomien til at hænge sammen. Generelt er vi for dårlige til at udvikle vores ideer og få dem op på et højere niveau."
"Der bør i høj grad tilknyttes en eller anden form for kommerciel viden, og der er det ikke nok, at man har en virksomhed, der plejer at gøre sådan, for måden at tjene penge på ændrer sig jo, og den har ændret sig meget de sidste 10 år," siger han.
Læs også: