Kunder i Elgigantens varehuse kan få rabat, hvis de har set, om produktet står til en lavere pris på Elgigantens hjemmeside.
Den prisgaranti har fået Forbrugerombudsmanden til at undersøge, om Elgiganten bevæger sig ud på kanten af markedsføringsloven ved at give nogle kunder i de fysiske butikker en lavere pris end andre.
Men firmaets interne prisgaranti er ikke i strid med lovgivningen, har ombudsmanden nu konkluderet.
"Der er ikke i lovgivningen noget til hinder for, at en erhvervsdrivende automatisk giver et prisnedslag til en kunde, der gør opmærksom på, at varen er billigere i internetbutikken end i den fysiske butik. Der er som udgangspunkt fri prisdannelse på markedet, og der er typisk færre omkostninger forbundet med at drive en internetbutik," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.
Det går ud over ældre forbrugere
Forbrugerombudsmanden påpeger, at Elgiganten skal være opmærksom på, at forskelsbehandlingen kan gå ud over ældre kunder, der ikke er hjemmevant på nettet, eller som slet ikke har adgang til internettet - og derfor ikke finder frem til prisforskellen.
Men selv forskelsbehandlingen er ikke i strid med kravet om god markedsføringsskik.
De netløse kunder kan få adgang og hjælp til at komme på nettet på biblioteket, og der findes ikke et decideret forbud mod aldersdiskrimination i markedsføringsloven, oplyser Forbrugerombudsmanden.
Skal det stå på døren
Hvis det er muligt at få rabat i en forretning, så skal det normalt står på døren til butikken. Det gør det ikke hos Elgiganten.
Men Forbrugerombudsmanden mener heller ikke, at varehuskæden er forpligtet til at skilte med sin rabat til kunder, der kender priserne i webshoppen.
Ifølge markedsføringslovens §16 om organiseret rabat skal der kun skiltes med rabatmuligheden, hvis der er en tredjepart involveret for eksempel en fagforening eller indkøbsforening, som det kræves medlemskab af. Hos Elgiganten er den skjulte prispolitik et internt anliggende - og så er skiltning ikke påkrævet.
Forbrugerombudsmanden har desuden undersøgt, om Elgiganten glemmer at leve op til sin "loyale oplysningspligt" (købelovens § 76, stk. 1, nr. 3). Paragraffen beskriver, at det kan beskrives som en mangel, hvis kunden ikke har fået alle relevante oplysninger til at bedømme varen i købsøjeblikket.
Men det er ifølge ombudsmandens tolkning ikke ensbetydende med, at forhandlere skal oplyse, at varen kan fås billigere et andet sted.