Computerworld News Service: I de seneste 10 år er outsourcing-aftalerne gradvist blevet mindre.
Den tendens fortsatte i 2011, viser ny analyse af sidste års outsourcing-aktivitet. Mens antallet af både kæmpeaftaler og aftaler i mellemklassen har ligget nogenlunde stabilt siden 2002, så er antallet af aftaler til en værdi af 100 millioner dollar (knap 564 millioner kroner i dagens kurs) eller derunder mere end tredoblet, viser data fra outsourcing-konsulentfirmaet Information Services Group.
Tendensen mod mindre aftaler om it-services er ikke ny.
Siden 2009 har andelen af aftaler til en værdi under 100 millioner dollar stabilt udgjort omkring 70 procent af den samlede outsourcing, oplyser Information Services Group.
Antallet af outsourcing-aftaler i 2011 er steget med otte procent i forhold til året før og udgør 86 procent flere end i 2005.
Alligevel er den samlede værdi af outsourcing-aftalerne i fjerde kvartal 2011 faldet en anelse i forhold til samme periode året før, mens den samlede værdi af outsourcing-aftalerne for hele året på godt 372 milliarder kroner er seks procent lavere end i 2010.
Kunderne holde igen
I det mindre modne marked for såkaldt business process outsourcing (BPO) er tendensen mod mindre aftaler endnu mere udtalt.
"Virksomhederne har været mere forsigtige med at tage fremspirende BPO-strategier til sig, imens de afventer for at se, om leverandørernes evner og kvalitet er som lovet," vurderer John Keppel, der er partner og direktør for analyse og managed services hos Information Services Group.
Og det er ikke kun nye eller mindre outsourcing-kunder, der indgår stadig mindre aftaler. Andelen af verdens 2.000 største virksomheder, der indgår it-outsourcing-aftaler, er faldet fra 69 procent i 2004 til 44 procent i dag, mens et stigende antal store, erfarne outsourcing-kunder indgår mindre og mindre aftaler.
"Særligt i Nord-, Mellem- og Sydamerika ser vi virksomheder, der indgår anden eller tredje generation af it-outsourcing-kontrakter, som bliver mere og mere sofistikerede," fortæller Keppel.
"For 10 år siden kunne en klient indgå kontrakt med en serviceleverandør med instruktioner om at 'tage sig af det hele'. I dag adskiller klienterne køb af aktiver fra services og får sit service-behov dækket fra mange forskellige service-leverandører."
Multi-sourcing er populært
Disse data underbygger den tendens, at den såkaldte multi-sourcing-tilgang er blevet mere og mere udbredt, i takt med at outsourcing-markedet er modnet, og der er dukket it-service-leverandørerne op med speciale i specifikke brancher eller teknologier, tilføjer Keppel.
Denne tilgang kan give adskillige fordele heriblandt at gøre det muligt for it-organisationer at etablere konkurrencedygtige interne markeder for nye opgaver og resultere i en gradvis introduktion af nye leverandører, mens tilgangen også sørger for, at man ikke er komplet afhængig af en enkelt leverandør.
"Konkurrencekræfterne sørger for, at leverandørerne har fortjent retten til at drive forretning, og det er på denne måde muligt at afprøve en leverandør i forhold til mindre og knap så kritiske funktioner, før man overrækker leverandøren en større bid af forretningen. Derudover kan virksomhederne sprede deres risiko ved at anvende en række forskellige leverandører med hver deres speciale," påpeger Keppel.
Oversat af Thomas Bøndergaard.