Piratkopiering koster rettighedshaverne tusindvis af arbejdspladser og millionvis af dollars i tabte indtægter. Sådan lyder det tilbagevendende tema, når film- og musikbranchen forsøger at få gennemført nye skrappe love mod piratkopiering, som det senest sås med SOPA og ACTA.
Men faktisk kan det sagtes forholde sig stik modsat. Piratkopiering kan på nogle måder være gavnligt for det firma, hvis varer bliver piratkopieret.
Den melding kommer fra firmaet bag Angry Birds, Rovio Mobile. Det finske firmas topchef Michael Hed siger til The Guardian, at Rovio har haft stor kommerciel glæde af at blive piratkopieret.
ComON har tididgere beskrevet, hvordan piratkopiering både gavner og skader, og i nogle tilfælde har større nytteværdi end skadeværdi. Det sidste var især aktuelt på musikmarkedet, og i mindre grad på filmmarkedet.
Den piratkopiering, som Angry Birds-firmaet glæder sig over, handler både om traditionel digital piratkopiering af selskabets apps og om merchandise - altså alle de fysiske bi-produkter, som man kan sælge i kølvandet på en megasucces med et bestemt brand.
I dette tilfælde taler vi tøjdyr, vrede tøj-fugle og drillende tøj-grise. Rovio henter en ikke uvæsentlig del af sin omsætning fra salg af t-shirts og tøjdyr, men navnlig i Kina er merchandise-varerne ofte blevet markedsført helt udenom de finske rettighedshavere.
"Der er tonsvis af merchandise på markedet, især i Asien, som er lavet uden licens," sagde Rovios topchef Michal Hed på den aktuelle Midem konference i Cannes ifølge The Guardian i dag.
Han uddyber, at Rovio finder det "formålsløst" at sagsøge piraterne, undtagen i de tilfælde, hvor der sælges merchandise, som skader brand-værdien af Angry Bird eller som på en eller andne måde snyder kunderne.
Når de piratkopierede produkter ikke gør nogle af delene, så fungerer de som en vej til at opbygge en større base af fans. Og selvom firmaet ikke tjener penge på piratprodukterne, så kommer der i det lange løb et udbytte, mener Michael Hed:
"Piratkopiering er måske ikke nogen dårlig ting - det kan ende med at give os mere forretning, når dagen er omme," siger Rovio-chefen ifølge The Guardian.
Det finske firma med de sure fugle stod også frem på TechCrunch konferencen Disrupt i oktober sidste år og fortalte om en alternativ måde at tackle pirater på.
Rovios marketingchef, Peter Vesterbacka, fortalte på konferencen, at han ofte drøner rundt i de mange kinesiske butikker, der sælge ikke-licensierede Angry Birds-produkter, og køber de bedste med hjem, hvor efter Rovio kopierer ideen og selv sætter det pågældende tøjdyr i produktion.
Piratkopiering af piratkopien - en helt ny fremgangmåde inden for copyright-kontrol.