Med en ny webside giver et af landets største færgeselskaber, Færgen, kunderne mulighed for at styre billetindkøb til hele firmaets flåde ved hjælp af et enkelt Facebook eller Google-login.
Hidtil har kunderne i det gamle system skullet huske brugernavne og passwords til alle deres rabatkort eller færgebizz'er, hvilket har udfordret overblikket.
Færgens nye it-platform og dertilhørende login fra de sociale tjenester skal således gøre det nemmere at styre de rabataftaler, som firmaer eller familier har med Færgens færgeruter til blandt andet Samsø og Bornholm.
Enkelthed i fokus
Hos Færgen fortæller it-chef Ole Lunddahl, at selskabet har valgt login-løsningen på den nye platform, fordi det er bekvemt for kunderne og ikke mindst for Færgen.
"Det skulle gerne gøre det meget nemmere. Vi gør det, fordi vi har 45.000 kunder, der har sådan en aftale," siger han.
Dermed stod koncernen overfor et scenarie, hvor alle kunder selv skulle oprette en ny brugerkonto for at få glæde af den nemmere styring af færgerejserne.
"Og der tænkte vi, om vi så ikke kunne gøre det nemmere for dem, ved at give dem en Facebook- og en Google-knap, så vi kunne oprette kontoen for dem," siger Ole Lunddahl.
Han mener, at kunderne har interesse i at bruge den nye platform med Facebook-adgang, fordi den giver mulighed for at håndtere alle rabataftaler og betalingskort samme sted.
Kunder har Google eller facebook i forvejen
Når færge-firmaet har valgt at bruge eksisterende login-løsninger fra Facebook og Google i stedet for at bygge sin egen, er det kort sagt nemhed, fortæller han.
"Man kan se på tallene, at 60 procent af Danmarks befolkning er på Facebook. Og hvis de selv skal oprette en ny profil hos os, så er der et password mere, de skal huske," siger han.
Noget, der ifølge Ole Lunddahl er en barriere, blandt andet fordi det er firmaet, der så påfører kunderen at huske et password mere.
"Der synes vi da, at folk skulle have den anden mulighed, hvis de hellere vil det," siger han.
Derfor blev det ikke NemID
Ifølge Ole Lunddahl har firmaet aldrig overvejet NemID som en mulighed i forbindelse med den nye platform.
"Dermed kan man sige, at det har været overset," siger han.
Men han giver gerne et bud på, hvorfor firmaet ikke har haft NemID i tankerne.
"Min umiddelbare reaktion, når du nævner NemID er, at jeg vil være en lille smule forsigtig med at blande NemID ind i en kommerciel virksomheds planer. I al fald på det her tidspunkt. Jeg tror, jeg vil være ked at være en af de første. Jeg tror nok hellere, at jeg ville ligge lidt bagefter," siger han,
Ole Lunddahl afviser, at det er betaling for brug af NemID, som får ham til at mene det.
I stedet går bekymringen på kundernes parathed i forhold til at koble deres NemID sammen med det kommercielle selskab Færgen.
Bruger standard API
Han fortæller, at selskabet ikke har indgået nogen kommerciel eller anden form for aftale med hverken Facebook eller Google.
I stedet bruger Færgen de respektive tjenesters åbne API'er (application programming interface).
"De har stillet det til rådighed med nogle betingelser, som vi har læst. Og vi har fulgt deres anvisninger, så godt som vi mener, at vi kan," siger han.
Teknikken bag den nye platform fungerer således, at Færgens system oprettet en konto, når en bruger trykker på eksempelvis Facebook-knappen på Færgens nye internetside.
Dermed tjekker systemet hos Facebook, om kunden er logget på, og sender samtidig et id tilbage til Færgens system.
Dermed opretter færgen altså automatisk en konto og informerer samtidig kunden, første gang denne bruger Facebook- eller Google-knappen.
Færgekunden får samtidig login-oplysninger fra selskabets eget system - De kan bruges som alternativt login, eller hvis kunden senere dropper Facebook eller Google.
"Så Facebook er alene til verifikation af, at det her er din konto," siger han.
Flere konti
Ifølge Ole Lunddahl er det med den nye platform også muligt for flere i samme familie eller firma at tilknytte flere Facebook- eller Google-konti, således at både far og mor i familien kan købe biletter på netsiden.
Det er fire fuldtidsudviklere hos firmaet, der bygger systemet på .net, mens CMS-systemet (content management system) er det danske open source system Umbraco.
Udviklingen foregår i Rønne på en afart af SCRUM (agil udviklingsfilosofi), fortæller Ole Lunddahl.
Tre af programmørerne har været i gang siden september og systemet har premiere 1. februar 2012.