Nu er 15 af de største internet-selskaber gået sammen i en alliance mod phishing. Det nye initiativ DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) skal udvikle en ny standard for autentificering af mails. Dermed bliver det lettere at identificere mails med falsk afsender.
Foruden Microsoft, Google, Facebook og Yahoo er der både betalingsfirmaer som PayPal, pengeinstitutter som Bank of America og sikkerhedsudbydere som Cloudmark med i alliancen.
Den nye standard bygger på teknologier som DKIM (DomainKeys Identified Mail) og SPF (Sender Policy Framework), som allerede er udviklet, men kun bliver brugt i begrænset omfang.
I dag kan det være svært for den almindelige internet-brugere at afgøre, om afsender-oplysningerne i e-mailen faktisk er korrekte. Det udnytter svindlere ved at sende falske mails, hvor brugeren f.eks. bliver opfordret til at indtaste sine kortoplysninger.
Med DMARC bliver det lettere at blokere de falske mails. Det kræver dog at mail-udbyderne anvender software, der understøtter teknologien.
Den nye alliance vil nu teste teknologien og indsende specifikationen til IETF (Internet Engineering Task Force), hvor man håber at den bliver vedtaget som standard.