Læs også:
SAP-topchef: Her er vores tre store satsninger
Softwarekæmpen SAP havde i 2011 et enestående godt år. Faktisk det bedste i koncernens knap 40 år lange historie.
"2011 var vores bedste år nogen sinde," siger Bill Mcdermott, der deler posten som administrerende direktør med danske Jim Hagemann Snabe.
"Vi har har ikke bare overgået vores egne udmeldinger, men også overhalet vores konkurrenter. SAP er nu mere end to gange større end vores nærmeste konkurrent," lyder det videre.
Tocifret vækst i softwaresalget gennem de sidste otte kvartaler var endnu et af budskaberne fra SAP's topchefer.
Fra tredje til fjerde kvartal 2011 steg SAP's softwaresalg med 16 procent og endte på godt 13 milliarder kroner.
I alt endte omsætningen på knap 107 milliarder kroner svarende til en vækst fra 2010 til 2011 på 14 procent.
SAP's regnskab kan ses på siden her.
Vi er de største og de bedste
SAP's ledelse gav det ene eksempel efter det andet på, hvor meget større og bedre SAP er end sine konkurrenter.
"I fjerde kvartal 2011 oversteg vores salg af software Salesforces omsætning for hele året," sagde Bill McDermott, ligesom han også fandt anledning til at fremhæve, at SAP i EMEA er tre gange større end selskabets nærmeste konkurrent.
Ikke mindst analyseapplikationen SAP Hana blev berømmet og som selskabets hurtigst voksende produkt nogensinde nævnt som en væsentlig bidragyder til det rekordstore resultat.
Også danske Succesfactors, som SAP købte for nylig for 19 milliarder kroner er en vigtig del af SAP's fremgang.
"Overtagelsen af Succesfactor er næsten i hus, og selvom profitmargenen vil være lavere hos Succesfactors, vil vi stadig holde en overskudsgrad på 25 procent," lover Bill McDermott.
Mangler godkendelse
Problemet er, at det er datterselskabet SAP America, der køber Succesfactors, og de amerikanske konkurrencemyndigheder endnu ikke har godkendt overtagelsen.
"Myndighederne godkendte ikke handlen inden for fristen på 30 dage, så nu er den næste frist 45 dage altså den 5. marts. Vi samarbejder med myndighederne, men vil ikke presse dem," siger SAP økonomidirektør Werner Brandt til Computerworld.
Svaret falder på en online telekonference i forbindelsen med regnskabsaflæggelsen og er som sådan ikke lige til at få uddybet.
Udover problemer med de amerikanske myndigheder blander Succesfactors aktionærer sig nu også.
De vil annullere salget til SAP, fordi de mener, at selskabet er betydelig mere værd end de 19 milliarder kroner, som aftalen lyder på.
Strategien for 2012 og de kommende år er at fordoble antallet af kunder, fokusere på software og "undlade at satse på noget så risikabelt som hardware."
"Vi skal opfinde fremtiden, ikke konsolidere fortiden lige som vores konkurrenter gør," siger Jim Hagemann Snabe under telekonferencen.
Her satser SAP i de kommende år
Læs også:
SAP-topchef: Her er vores tre store satsninger
De fem forretningsområder, der i al væsentlighed skal fokuseres på, er:
Applikationer, analytics, mobile, databaser og cloud.
"Vi er allerede markedsleder i applikationer, analytics og mobile og klar til at gå efter førertrøjen i de sidste to kategorier," siger Jim Hagemann Snabe.
Ambitionen er, at SAP i 2015 skal omsætte for mere end 150 milliarder kroner og nå en overskudsgrad på 35 procent.
Derudover skal SAP have en milliard kunder, cloud-foretningen skal omsætte for 15 milliarder kroner, og så skal SAP være den hurtigst voksende database-leverandør i branchen.
Målene skal nås ved at være "Apple simple and Google fast".
Norden kører også derudaf
Også CEO, Jan Thorell fra SAP Nordics & Baltics beretter om fremgang i vores geografiske område.
Han oplyser blandt andet, at omsætningen i 2011 er steget med 17,5 procent alene inden for Business Analytics.
Læs også: