Siden net-leverandøren Butler Networks gik konkurs i juni sidste år har det gratis, reklamefinansierede internet i S-togene mere eller mindre været sat på standby.
Nu er der endelig konkret nyt om det gratis tog-net.
Til juni vil DSB være færdig med at installere et nyt 3G-netværk i alle S-tog, fortæller selskabet.
Båndbredden bliver meget højere end hvad Butlers gamle Wimax kunne tilbyde.
Det nye net er fra starten baseret på Super3G (HDSPA) og vil efter planen blive opgraderet til det hurtige LTE - også kaldet 4G - så snart teleselskaberne er klar, formentlig allerede i år.
Hvert tog udstyres fra starten med et simkort til både 3 og Telia.
Udrulningen af det nye net går i gang i slutningen af februar. I løbet af marts regner DSB med at halvdelen af alle 135 S-tog har nettet oppe at køre.
Lige som i sidste omgang er det selskabet Commute Media, der står for økonomien i det gratis internet.
Telia og 3
Log-ind proceduren er ændret, så man ikke længere skal logge på nettet manuelt, når man én ganger oprettet som bruger.
Det bliver Telias og 3's netværk, man kan surfe på, fortæller Commute Medias direktør, Alexander Eriksen.
"Når 4G teknologien bliver lidt mere tilgængelig, opgraderer vi. Det kommer helt sikkert til at ske i år," siger han.
Superbredbåndet bliver dog underlagt en del begrænsninger.
Der bliver blandt andet foretaget tarffic shaping, så enkelte brugere ikke kan stjæle hele båndbredden fra de øvrige.
3G/4G-nettet serveres for togenes passagerer
som et normalt Wifi.
Man behøver altså ikke en særlig dongle i sin pc for at udnytte det gratis LTE-net i togene.
"Kunderne har efterspurgt øget båndbredde og bedre dækning. Det får de sammen med en simplere løsning til at logge sig på. Og så har vi udnyttet de teknologiske muligheder, så nettet kan blive opgraderet i takt med, at teleselskaberne gør det muligt at gå over til 4G," siger salgsdirektør i S-tog, Niklas Marschall.
Bliver der nok båndbrede når en masse mennesker i en fyldt tog skal deles om samme 3G-forbindelse?
"Ja, vi har været ret grundige i kravene til leverandøren. Vi har krævet en løsning, hvor man får en net-oplevelse der er på niveau med hvad man kan få på markedet i dag. Vi har ingen interesse i at begrænse båndbredden - vores mål projektet er tilfredse kunder," siger Niklas Marschall til ComON.