Læs også: Her er de førende ERP-selskaber i Danmark
At investere i et nyt virksomhedssystem er en stor budgetmæssig beslutning for de fleste firmaer.
Forventningerne er ofte høje, og hvis de ikke indfris, er det naturligvis frustrerende og kan være bekosteligt.
En ny rapport, ERP i Danmark, som rådgivningsvirksomheden HerbertNathan & Co. har udgivet, slår fast, at kun to ud af 10 virksomheder gennemfører målinger af de realiserede gevinster ved en ERP-implementering.
Det betyder, at ERP-kundernes vurderinger af hvorvidt målene blev opfyldt ofte er mere subjektive end objektive.
Ingen gevinster overhovedet
Når det er sagt, så mener omkring otte procent af de 170 spurgte virksomheder ikke, at de har høstet gevinster overhovedet, mens godt 15 procent har høstet begrænsede gevinster på udvalgte områder, men mindre end forventet.
Kun omkring 12 procent vurderer, at de har høstet de forventede gevinster på alle områder.
Når det gælder at overholde tidsplanen for implementering, så skrider det for ikke mindre end 58 procent af de spurgte virksomheder, heraf har 22 procent overskredet tidsplanen med mere end et halvt år.
Overordnet er der en tendens til, at jo større løsningen er, jo større er risikoen for mere end seks måneders forsinkelse.
Stort er skidt
Hvis vi vender tilbage til gevinsterne, så er der ifølge Herbert Nathan, som står bag rapporten, "ganske stor spredning i materialet, når der ses på systemstørrelse versus realisering af gevinster. Spredningen er størst for de virksomheder, der har implementeret de store systemer.
"Her finder vi blandt andet virksomheder, der ikke har høstet gevinster overhovedet, og de virksomheder, som har høstet langt flere flere, end de havde forventet," siger Herbert Nathan.
Hele 36 procent, der har implementeret et mellemstort system, har høstet færre gevinster end forventet. Hos de store er svaret 20 procent og for de små 13 procent.
Derfor går det galt for så mange
Et af problemerne med de ringe opfyldte forventninger er, at mange virksomheder ikke baserer deres implementeringer på en business case.
Den bliver brugt til at få godkendt anskaffelse og implementering og går så i glemmebogen.
"Når systemet er i drift, er budgettet ofte overskredet, og ledelsen fokuserer derfor mest på at få afsluttet projektet," siger Herbert Nathan.
Han mener, at en business case er afgørende for at få succes med sin ERP-implementering og siger:
"For mange virksomheder får ikke tilstrækkeligt udbytte af deres ERP-investeringer, fordi de mangler erfaringen med at gennemføre ERP-projekter og har for lidt fokus på at høste de potentielle gevinster."
59 procent af de 170 spurgte virksomheder udarbejder ingen business case.
18 procent udarbejder en business case uden opfølgning, mens de resterende 23 procent udarbejder en business case med opfølgning.