Computerworld News Service: De europæiske forbrugere er hastigt ved at miste interessen for de traditionelle pc'er, viser nye tal fra IDC, der beskriver et vedholdende dyk i salget i løbet af 2011.
Tallene antyder, at rygterne om den traditionelle pc's nærtforestående død måske ikke alligevel har været voldsomt overdrevne.
I løbet af 2011 blev der i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA-regionen) solgt 103 millioner enheder, hvilket udgør et fald på syv procent i forhold til året før.
Isoleret set ligger salgsdykket i Europa på 11,2 procent, hvor der er salgsnedgang for femte kvartal i træk.
Denne nedgang kommer til udtryk både i erhvervs- og forbrugssektorerne, men forbrugerne er med en efterspørgsel, der er 16,1 procent lavere end forrige kvartal, tilsyneladende hurtigst til at forlade den gammeldags pc.
IDC afviser, at dette fald i efterspørgslen kan være påvirket af harddisk-manglen forårsaget af oversvømmelserne i Thailand, med den forklaring at de pc'er, der blev solgt i perioden før jul, var blevet leveret, før oversvømmelserne kunne have påvirket lagerbeholdningerne eller priserne.
Hvis ikke det er udbuddet, hvad er det så, der påvirker efterspørgslen?
IDC peger på en blanding af økonomisk usikkerhed og fremkomsten af nye typer af apparater såsom tablets og smartphones, der fortsat nyder godt af stigende salgstal.
De faldende salgstal på pc-fronten rammer visse leverandører hårdere end andre, hvor taiwanske Acer måbende kunne registrere et salgsdyk i fjerde kvartal 2011 på hele 24,4 procent.
Også Hewlett-Packard og flere mindre systembyggere oplever nedgang, mens Asus og Lenovo (der har opkøbt tyske Medion) oplever stor fremgang på henholdsvis 14,7 og 35,5 procent. Så det er ikke alle, der lider.
"Af frygt for et svagt julesalg til forbrugerne og nedgang i den kommercielle efterspørgsel var detailhandlerne og distributørerne tilbageholdende med at placere nye ordrer for at undgå en lagerophobning i stil med sidste år," forklarer IDC's analysechef for pc'er, Eszter Morvay.
IDC's nyeste tal for USA bekræfter noget nær de dårligste salgstal i 10 år med et fald i fjerde kvartal på 6,7 procent i forhold til samme periode året før. Det ringe salg i 2011 kommer efter, at salget på verdensplan gik over forventning i 2010.
Oversat af Thomas Bøndergaard