Sygehus-telefoner brød ned efter bombe

Det interne telefonsystem på Glostrup Amtssygehus gik ned på grund af overbelastning efter bombedrabet på sygehusets parkeringsplads. Mange vigtige samtaler kom ikke igennem, fordi de ansatte ringede til hinanden for at tale om bomben.

Telefonsystemet på Glostrup Amtssygehus var i få minutter fuldstændig blokeret, efter en tidligere rocker blev dræbt af en bilbombe på sygehusets parkeringsplads.

Ifølge bladet Dagens Medicin, der udkommet til den danske sundhedsbranche, blev systemet overbelastet, fordi medarbejderne talte privat om bomben og førte unødige diskussioner visitering af patienter.

I flere timer efter bombesprængningen var telefonsystemet var så overbelastet, at det var svært at komme igennem, i nogle tilfælde med livsvigtige meddelelser.

Årsagen var, at personalet ikke var blevet orienteret. Ved sådanne ulykker siger nødberedskabet ellers, at personalet skal orienteres via e-mail.

Der blev udsendt en e-mail om bomben, få minutter efter den var gået af, men de interne servere var 25 minutter om at sende mailen rundt. Det øgede frustrationerne hos medarbejderne på sygehuset og fik dem til at ringe til hinanden for at få at vide, hvad der er sket.

Ved hændelser som rocker-drabet falder den almindelige ledelsesstruktur på sygehuset bort. En nødplan træder i kraft, og Akut Medicinsk Koordinationscenter (AMK) overtager ledelsen af blandt andet hospitalet.

Og selv om alle opgaver blev løst, blev der afsløret flere huller i planlægningen. Blandt andet rettede sygehuspersonalet sig ikke efter AMK?s retningslinjer.

- Da alarmen gik, arbejdede politi, redningsmandskab og AMK-enheden lige efter bogen, men det er ikke nok, hvis resten af organisationen ikke kan omstille sig og rette ind efter nødplanerne, siger Ole Faber, præhospital leder og sundhedsfaglig vicedirektør i Københavns Amt, til Dagens Medicin.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere