Telefonsystemet på Glostrup Amtssygehus var i få minutter fuldstændig blokeret, efter en tidligere rocker blev dræbt af en bilbombe på sygehusets parkeringsplads.
Ifølge bladet Dagens Medicin, der udkommet til den danske sundhedsbranche, blev systemet overbelastet, fordi medarbejderne talte privat om bomben og førte unødige diskussioner visitering af patienter.
I flere timer efter bombesprængningen var telefonsystemet var så overbelastet, at det var svært at komme igennem, i nogle tilfælde med livsvigtige meddelelser.
Årsagen var, at personalet ikke var blevet orienteret. Ved sådanne ulykker siger nødberedskabet ellers, at personalet skal orienteres via e-mail.
Der blev udsendt en e-mail om bomben, få minutter efter den var gået af, men de interne servere var 25 minutter om at sende mailen rundt. Det øgede frustrationerne hos medarbejderne på sygehuset og fik dem til at ringe til hinanden for at få at vide, hvad der er sket.
Ved hændelser som rocker-drabet falder den almindelige ledelsesstruktur på sygehuset bort. En nødplan træder i kraft, og Akut Medicinsk Koordinationscenter (AMK) overtager ledelsen af blandt andet hospitalet.
Og selv om alle opgaver blev løst, blev der afsløret flere huller i planlægningen. Blandt andet rettede sygehuspersonalet sig ikke efter AMK?s retningslinjer.
- Da alarmen gik, arbejdede politi, redningsmandskab og AMK-enheden lige efter bogen, men det er ikke nok, hvis resten af organisationen ikke kan omstille sig og rette ind efter nødplanerne, siger Ole Faber, præhospital leder og sundhedsfaglig vicedirektør i Københavns Amt, til Dagens Medicin.