Der er koldsved på panden hos Danske Bank og BG Bank, hvor alle kontantautomater og netbanken er ude af drift efter et nyt nedbrud i bankens IT-systemer.
- Al vores kommunikation udadtil, netbank og kontantautomater er nede. Men kunderne kan stadig gå ind i banken og hæve eller indsætte penge, fordi filialerne bruger et system, der også fungerer offline, siger direktør Jørgen Klejnstrup.
Nedbruddet er sket i løbet af natten, og netbanken gik endeligt ned ved syv-tiden i morges. Det vides endnu ikke, hvad der har fået systemerne til at gå ned.
- Det er da ikke rart, det her, men der er intet, der tyder på, at det er den samme type fejl som sidst, siger Direktør Klejnstrup og henviser til det nedbrud, der lammede Danske Bank i foråret.
Bankens interne systemer er også ramt af "generel ustabil drift", men ifølge Jørgen Klejnstrup er der ikke noget klart billede af, hvor der er problemer. Direktøren er også forsigtig med at komme med klare meldinger om, hvornår netbank og kontantautomater vil fungere normalt igen.
- Vi er i gang med at undersøge vores systemer for at identificere fejlen, så vi kan få den rettet, og vi håber at kunne starte vores systemer her tidligt på eftermiddagen, siger Jørgen Klejnstrup, som dog udtrykker alle forbehold for tidsfristen.
- Jeg er meget forsigtig med at komme med udmeldinger efter sidste gang, tilføjer Danske Bank-direktøren.
Ved nedbruddet i marts var en fejl i IBM's software skyld i, at Danske Banks IT-systemer ikke fungerede i over en uge. Det endte med, at Danske Bank sendte regningen på mellem 40 og 50 millioner kroner, som bankkunderne tabte i forbindelse med nedbruddet, videre til IBM.
IBM ønsker ikke over for Computerworld Online at kommentere det nye nedbrud i Danske Banks IT-systemer, men nøjes med at henvise til banken selv.