Hvis mistede samtaler og dårlige dataforbindelser har fået din puls til at stige på togrejser mellem landsdelene, kan du snart se frem til en roligere puls.
DSB og teleoperatørerne er tæt på at underskrive en aftale, der skal bringe mobildækningen langs togskinnerne op til en standard, men kunne forvente anno 2012.
Allerede få kilometer uden for hovedstaden, oplever mange at miste signal. Lignende huller er der flere steder på strækningen over Sjælland, Fyn og Jylland.
Ifølge ComONs oplysninger er kontrakten mellem partnerne endnu ikke underskrevet, men DSB tør godt love, at rejsende inden årets udgang får stabile netforbindelser i cirka 100 togsæt.
Det sker ved at installere repeatere i togene til en værdi af 60 til 70 millioner kroner. Det er meningen, at TDC og de andre selskaber skal betale for hardware. DSB vil så stå for installationen. Men kontrakten er som sagt ikke underskrevet endnu.
Vi har truet dem til at gøre noget
Grunden til, at mobildækningen er så ringe på strækninger, hvor tusinde danskere ellers befinder sig hver dag, er, at DSB og teleselskaberne i flere år har diskuteret, hvem der har ansvaret.
De er nu kommet nærmere en enighed, blandet andet som konsekvens af at Socialedemokratiets it-ordfører Trine Bramsen har truet med lovindgreb, hvis der ikke findes en frivillig aftale, siger hun til Politiken.
"Jeg forstår godt, hvis kunderne ryster på hovedet og siger: Hvor svært kan det være? Men jeg kan kun sige, at det er svært at bringe fem parter sammen og finde en aftale, ligesom en anden udfordring har været teknologien; når man finder noget, der virker, får telefoner nyt udstyr," siger Claus Klitholm, underdirektør i DSB Kommerciel.
Ifølge ham har det været svært at overtale teleselskaberne til at lægge investeringer langs strækningerne. Teleselskaberne er tidligere blevet kritiseret for at underprioritere lapningen af mobilhuller i landets udkantsområder langt væk fra jernbaneskinner.