Computerworld News Service: Den første, større cybercrime i 2012 har netop fundet sted i Sydafrika, hvor hackere har stjålet mere end 39 millioner kroner fra Postbank, som er en statsejet bank, der desuden fungerer som en del af det sydafrikanske postvæsen.
Ifølge Sunday Times brugte hackerne stjålne login-detaljer fra en almindelig bankmedarbejder og en call center agent til at overføre omkring 39 millioner kroner til flere bankkonti, som blev åbnet forskellige steder i landet sidste år.
Hackerne har desuden hævet en del kontanter fra automater i Gauteng, KwaZulu-Natal og the Free State.
Takket været de stjålne login-detaljer var hackerne i stand til at øge hævegrænsen og trække en stor sum penge ud af automaterne.
Røveriet fandt sted over tre dage, og det begyndte 1. januar lidt efter klokken 9 om morgenen, mens de sidste penge blev trukket fra Postbank klokken 6:11 d. 3. januar.
Postbank siger til Sunday Times, at ingen af bankens fire millioner kunder bliver påvirket af røveriet.
Som Ted Samson fra Infoworld også bemærker, så giver den form for forbrydelse anledning til en del spørgsmål.
Hvordan fik hackerne for eksempel fat i bankmedarbejderen og call center agentens login-detaljer, og hvorfor havde lavtstående medarbejdere i det hele taget adgang til øge hævegrænsen i den grad?
En senior it- og sikkerhedsekspert siger til Sunday Times, at Postbanks netværk og sikkerhedssystemer "i chokerende grad har behov for en overhaling" og at den type tyveri "altid udgør en reel trussel."
For tre år siden brugte Postbank næsten 12 millioner kroner på at opgradere sine sikkerhedssystemer.
Selv om vi hører meget om irriterende (men ellers forholdsvist harmløse) hacks udført af Anonymous-lignende 'hacktivister', så er det vigtigt at huske på, at de fleste hackeraktiviteter og kriminelle handlinger på nettet sker for at tjene penge og ikke for at sende et budskab.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen