Læs også:
Så meget kan et nyt domæne ende med at koste dig.
Sådan får du fingrene i et nyt toplevel-domæne.
Der er gået guldfeber i den danske domænebranche.
Det mener en af branchens egne.
I denne måned begyndte Icann at tage i mod ansøgninger fra firmaer, der vil have deres helt eget top-domæne på nettet.
Det kunne for eksempel være Lego, der kunne bruge adressen www.lej.lego. Domænet er et såkaldt gTLD (generic top level domain).
Ansøgningsomkostningerne ligger på omkring én million kroner, så det er kun de største danske og internationale firmaer, der ville få en fornuftig forretning ud af det.
Alliegevel bliver mange danske firmaer helt useriøst rådgivet til at ansøge om et gTLD, siger Jesper Knudsen, medstifter af domænefirmaet BrandIT med base i Schweiz og Danmark.
Rystet over anbefalinger
"Jeg snakker med en hel del store og mellemstore virksomheder i Danmark, og jeg er rystet over, hvad jeg hører, de bliver anbefalet at gøre. Jeg synes, at der mangler noget ærlighed i branchen, hvor man ikke bare sælger for sælge. Jeg synes, at gTLD bliver udnyttet til det, fordi mange kan se en god forretning og noget omsætning ved at anbefale det," siger Jesper Knudsen.
Han ønsker ikke at sætte tal på sin påstand, men siger, at der i hans øjne er sket et markant oversalg af gTLD-ansøgninger i forhold til, hvad der er realistisk.
Er I rådgivere eller sælgere?
"Der er for mange af mine kollegaer, der prøver at overbevise virksomheder om, at dette her er en fantastisk mulighed," siger Jesper Knudsen.
Han peger på, at gTLD'erne sagtens kan ende med at blive en mulighed for nogle firmaer.
"Men man må samtidig erkende, at det er meget meget få, som vil kunne få noget ROI ud af det. Men der er desværre for få af os, der er realistiske, når vi rådgiver dem," mener Jesper Knudsen.
"Det er jo den samme debat om bankrådgivere, der bare sidder og siger "Invester, invester, invester" til kunderne".
Læs også: