Reklamer blandet med underholdning og redaktionelt stof, ringetoner, spil og konkurrencer i belønning for udlevering af personoplysninger.
Sådan opererer mange hjemmesider, viser en nordisk undersøgelse af tjenester henvendt til børn og unge, og fremgangsmåden er i strid med god markedsføringsskik, fastslår forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.
Over halvdelen af de undersøgte danske sider indeholdt skjult reklame.
Mere end to tredjedele af hjemmesiderne beder børnene om at udlevere personoplysninger.
Det er en fælles nordisk undersøgelse, Internet Sweep, som tegner et billede af det, de unge netbrugere ser, når de surfer på nettet. Undersøgelsen kigger et udvalg af nordiske hjemmesider for børn i kortene.
Ringetoner, spil og konkurrencer
De fleste hjemmesider i undersøgelsen lokker børn med gratis ringetoner, deltagelse i konkurrencer og spil, hvis børnene bliver medlemmer på siden og afleverer personoplysninger, for eksempel navn, adresse og interesser.
Det er i strid med retningslinjerne fra de nordiske forbrugerombudsmænd, som siger, at man ikke bør belønne børn for at udlevere personlige oplysninger.
Kun 30 procent af hjemmesiderne kræver det nødvendige tilsagn fra forældrene, før børnene kan melde sig til.
I nogle tilfælde kan dette tilsagn let omgås. På mange af internetsiderne opgives det ikke, hvad oplysningerne skal bruges til.
Skjult reklame
Mange internetsider indeholdt også skjult reklame, som var flettet ind i redaktionel tekst og underholdning, for eksempel spil.
Børn har lige som voksne lettere ved at gennemskue reklamers budskab, når de har reklamens traditionelle kendetegn.
- Det er også i strid med god markedsføringsskik, når erhvervsdrivende på hjemmesider for børn og unge sammenblander reklame og underholdning. De unge vil ofte ikke kunne identificere reklamen, der er blandet sammen med leg og spil, siger forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen i en pressemeddelelse om resulteterne af undersøgelsen.
Ifølge undersøgelsens forfattere har børn helt op til 14-16 års alderen svært ved at genkende reklamer, som er "skjult" i for eksempel redaktionel tekst, spil eller legeaktiviteter på hjemmesiden
De nordiske forbrugerombudsmænd overvejer nu, hvad de skal foretage sig for at bremse problemerne med hjemmesiderne henvendt til børn og unge.