Ufine metoder lokker børn på nettet

Hjemmesider henvendt til børn blander reklamer og spil og lokker børnene til at udlevere personoplysninger, viser en ny nordisk undersøgelse. Det er i strid med god markedsføringsskik, for børn kan ikke gennemskue konsekvenserne af at udlevere oplysningerne.

Reklamer blandet med underholdning og redaktionelt stof, ringetoner, spil og konkurrencer i belønning for udlevering af personoplysninger.

Sådan opererer mange hjemmesider, viser en nordisk undersøgelse af tjenester henvendt til børn og unge, og fremgangsmåden er i strid med god markedsføringsskik, fastslår forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.

Over halvdelen af de undersøgte danske sider indeholdt skjult reklame.

Mere end to tredjedele af hjemmesiderne beder børnene om at udlevere personoplysninger.

Det er en fælles nordisk undersøgelse, Internet Sweep, som tegner et billede af det, de unge netbrugere ser, når de surfer på nettet. Undersøgelsen kigger et udvalg af nordiske hjemmesider for børn i kortene.

Ringetoner, spil og konkurrencer

De fleste hjemmesider i undersøgelsen lokker børn med gratis ringetoner, deltagelse i konkurrencer og spil, hvis børnene bliver medlemmer på siden og afleverer personoplysninger, for eksempel navn, adresse og interesser.

Det er i strid med retningslinjerne fra de nordiske forbrugerombudsmænd, som siger, at man ikke bør belønne børn for at udlevere personlige oplysninger.

Kun 30 procent af hjemmesiderne kræver det nødvendige tilsagn fra forældrene, før børnene kan melde sig til.

I nogle tilfælde kan dette tilsagn let omgås. På mange af internetsiderne opgives det ikke, hvad oplysningerne skal bruges til.

Skjult reklame

Mange internetsider indeholdt også skjult reklame, som var flettet ind i redaktionel tekst og underholdning, for eksempel spil.

Børn har lige som voksne lettere ved at gennemskue reklamers budskab, når de har reklamens traditionelle kendetegn.

- Det er også i strid med god markedsføringsskik, når erhvervsdrivende på hjemmesider for børn og unge sammenblander reklame og underholdning. De unge vil ofte ikke kunne identificere reklamen, der er blandet sammen med leg og spil, siger forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen i en pressemeddelelse om resulteterne af undersøgelsen.

Ifølge undersøgelsens forfattere har børn helt op til 14-16 års alderen svært ved at genkende reklamer, som er "skjult" i for eksempel redaktionel tekst, spil eller legeaktiviteter på hjemmesiden

De nordiske forbrugerombudsmænd overvejer nu, hvad de skal foretage sig for at bremse problemerne med hjemmesiderne henvendt til børn og unge.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere