Læs også:
Pas på: Tidligere politimand gik i it-svindlers fælde
Sådan fik offer hevet sine penge retur fra it-svindler
Microsofts danske it-sikkerhedschef, Morten Juul Nielsen, er ikke i tvivl om, at den pensionerede politimand Steen Leth fra Karlslunde har været i kløerne på folk, der ikke ville ham det godt.
"Dette er endnu et eksempel på Phone Phishing-sagen, der stadig hærger i hele verden lige nu," forklarer Morten Juul Nielsen.
Han fortæller, at flere produkter fra navngivne udenlandske it-firmaer ikke tilfører til din pc's sikkerhed.
"Både Uniblue (maltesisk firma) og ResponzeTechnologies Windows servicecenter (indisk firma) tilfører absolut ingen værdi til sikkerheden på en Windows-baseret pc," lyder det fra Microsofts danske it-sikkerhedschef.
Han forklarer videre, at hvis pc'en er udstyret med et anerkendt opdateret antivirusprogram - gratis eller betalt - og disse er sat til i Windows Sikkerhedscenter på pc'en, "er disse firmaers services helt overflødige".
Følg eks-politimands eksempel
Sikkerhedschefen har også et budskab til folk, der måtte være gået i fælden hos it-svindlere.
"Steen Leths fastholdelse af at kræve pengene retur er et rigtigt godt eksempel. Alle, der har videregivet kreditkortoplysninger til disse firmaer, bør efterfølge det som et godt eksempel," forklarer Morten Juul Nielsen.
"Steens vedholdende krav om at få pengene retur og kreditkortenes - MasterCard, Diners, AMEX - forpligtelse til at sørge for, at dette sker, er årsagen til, at pengene tilsidst blev sendt retur," lyder det fra sikkerhedschefen.
Han understreger, at Microsoft arbejder på at komme svindlen til livs.
"Microsoft arbejder på flere fronter for at få stoppet Phone Phishing, men må til stadighed opfordre alle til at lægge røret på, når folk fra ResponzeTechnologies Windows servicecenter eller andre ønsker at overtage kontrollen over en pc," slutter Morten Juul Nielsen.