Brugervenligheden skal være bedre, når mobiltelefonerne bliver mere komplicerede.
Så langt er der enighed mellem Nokia, Microsoft og mobilselskaberne. Men når det kommer til, hvordan brugerne skal sikres enkel betjening af komplicerede produkter, holder enigheden op.
Det fremgik af debatten på konferencen Nordic Unwired i Bella Center i København torsdag. Konferencen skulle hjælpe samarbejder og partnerskaber i den nordiske teleindustri på vej.
I den første debat var teleoperatørerne på banen med præsentationer.
- Det er rigtigt, at der er blevet fokuseret for lidt på brugernes behov og brugervenlighed, sagde direktør Anders Christjansen, TDC Mobil, da han skulle svare på spørgsmålet om, hvorfor de fleste funktioner er slået fra, når man køber en telefon.
- Det er jo frygtelig svært for eksempel at sætte wap op, konstaterede spørgeren.
Og flere erklærede sig enige.
- Der er blevet fokuseret for meget på, hvilke muligheder teknologien giver, i stedet for hvilken nytte den har for brugerne, tilføjede Roar Seeger, salgs- og marketingchef i Telia Mobile.
Han var dog enig med de øvrige mobilselskaber om, at det ikke bliver let at overbevise kunderne om de nye tjenesters lyksalighed.
Giganternes kamp
I anden afdeling af konferencen stillede telefonproducenterne Ericsson Nokia op sammen med Microsoft.
Den nye verdensorden for producenterne siger, at for at komme hurtigt ud med nye modeller, køber producenterne standard-komponenter, når det gælder hardware.
Nokias styresystem series 60 sidder i en betragtelig del af de mobiltelefoner, der bliver solgt i dag.
- Det er en lettere for brugerne, hvis alle telefoner er opbygget efter samme logik, forklarede marketingchef Mika Saravirta, Nokia.
Men ens platforme gør det også lettere at tjene penge på spil og andre applikationer, da man kan bruge det samme spil på mange telefoner med samme styresystem.
Og Nokia har brug for en stærk modpol til Microsofts dominans på markedet for software til lommecomputere, der også fås med indbygget telefon. Microsoft forsøger at udbygge positionen til avancerede mobiltelefoner, der også kan fås med en udgave med de kendte Windows-programmer.
Åbne standarder
- GSM blev så stor en succes, fordi alle var enige om standarden. Nu er der flere funktioner, som kræver en standard. Og hvis man ikke som operatør kan tilbyde alle funktioner, vil kunderne gå et andet sted hen. Åbne standarder er nødvendige, argumenterede Mika Saravirta fra Nokia.
- Tidligere tog det alt for lang tid at blive enige om en standard. Vi må fjerne den forhindring for udviklingen, mente Roar Seeger, Telia.
Hidtil har der været behov for en standard til tale og en til SMS, nu skal der bruges mange flere.