Hvis man vil vide noget om hvordan mediemarkedet udvikler sig, så det kan være en god ide at kigge i kriminalitets-statistikken. Det kan lyde mærkeligt at vores medieforbrug kan aflæses i indbrudstallene, men britiske Economist har gjort forsøget - og det er dårligt nyt for mediebranchen.
Det viser sig nemlig, at tyvene ikke længere gider stjæle dvd'er og cd'er. De vil faktisk hellere stjæle cigaretter og toilet-artikler end film og musik.
"For år tilbage kunne du se en mand i en pub sælge cd'er. Ikke mere," konstaterer en efterforsker hos London's Metropolitan Police.
Ifølge statistikken er det 7 procent af alle indbrud, hvor der bliver stjålet cd'er, videobånd eller dvd'er.
Forklaringen er såre enkel. De fysiske medieprodukter har mistet deres værdi. Den gennemsnitlige pris for en cd er næsten halveret i de sidste ti år i Storbritannien.
De uærlige køber ikke længere musik og film på den nærmeste pub - de henter piratkopier på nettet. Markedet er brudt sammen.
Situationen er helt anderledes når det gælder computere, som er blevet mere værdifulde og mere mobile (og derfor lettere at stjæle).
I 34 procent af alle indbrud i Storbritannien bliver der nu stjålet computere og andet pc-udstyr - det er en fordobling i løbet af få år.
Economist antyder at den typiske indbrudstyv faktisk er klogere end Hollywood-industrien. I mediebranchen tror man stadig at der er en fremtid i de fysiske medier. I den kriminelle underverden ser man åbenbart anderledes på sagen.