Xbox
Sidste lørdag optrådte Bill Gates på Consumer Electronics Show i Las Vegas, hvor han fremviste Xbox. Det er en spillekonsol fra Microsoft, der også kan bruges som afspiller af DVD og Internet browser. Men Xbox'en lanceres først og fremmest som en spillecomputer.
Xbox'en er konstrueret til hurtig og simpel afvikling af spil med høj 3-dimensionel grafisk ydeevne. Xbox bygger på Intels processorer og grafikchips fra Nvidia Corp. Ud over fire spilleporte til gamepads og joysticks har den 100 MB Ethernet, så man kan spille over Internet.
Det er en kraftig maskine med mindst 700MHz processor, 64MB hukommelse samt DVD-drev og 8 Gbyte harddisk.
Microsoft har lavet en selvstændig spildivision til Xbox. Desuden har produktet egen hjemmeside på internet-adressen: http://www.xbox.com
Her beskriver firmaet specifikationerne for produktet med en direkte sammenligning overfor konkurrenterne på adressen: http://www.xbox.com/xbox/flash/specs.asp
Perspektiver
Strategisk perspektiv
Xbox'en er i teknisk henseende set en black box, hvor brugerne kun skal beskæftige sig med spil og film. Den henvender sig til forbrugere, der ikke er interesset i styresystemer og kedelig teknik. Og det har de heller ikke brug for.
I Microsofts præsentation af Xbox på Internet er det værd at bemærke, at begrebet styresystem ikke forekommer i specifikationerne. Det vil sige, at den største og mest magtfulde producent af styresystemer i verden har udviklet et produkt, hvor firmaets hidtidige kerneprodukt er gjort usynligt og er indlejret i et forbruger produkt. Denne strategi er velkendt fra de konkurrerende asiatiske konsumelektronikkoncerner, ligesom strategien er gammel som TV, radio og telefon.
Det bliver afgørende for Xbox'ens succes, at der kommer spil til den. Microsofts oplyser på deres hjemmesider om de spilproducenter, der er i gang med at udvikle til platformen. Blandt disse er danske Lego, som her er gået i samarbejde med Microsoft. Dette omfatter dels spil til Xbox'en, dels samarbejde med Microsofts portal MSN.