Det er en stor dag ifølge Hasse Rasmussen. Han var glad, da han i går klokken 8 skrev under på aftalen med Intec om at sælge Digiquant.
- Firmaet har jo været min baby. Det er det jo stadigvæk, selv om det er mange år siden, at jeg har haft kontrol over firmaet. Som stifter har man altid flere følelser for firmaet, siger Hasse Rasmussen.
Men selv om Digiquant er et hjertebarn for Hasse Rasmussen, har barnet fået bedre forældre nu, spøger de engelske opkøbere, med henvisning til Digiquants problemer i de senere år.
Fra tradioner til .com
Intec har ingen planer om afskedigelse af medarbejdere. Hasse Rasmussen bliver også, med hans egne ord, "hængende", selvom der endnu ikke er nogen afklaring på, hvordan hans fremtidige rolle i firmaet bliver.
Sammen med Niels Ralund startede Hasse Rasmussen firmaet tilbage i 1992. Niels Ralund forlod senere Digiquant, men kom et par år senere tilnage som salgschef.
- Dengang var det jo en traditionel virksomhed, som skulle tjene penge, og det gjorde vi også. Da Cisco gik ind og investerede én million dollars i virksomheden i begyndelsen af .com-bølgen, blev det en anden forretning, siger Hasse Rasmussen med beklagelse.
En dyr møllesten
Digiquant nåede at bygge et 10.000 kvadratmeter stort domicil i nærheden af Roskilde Universitet. Et domicil som de nye ejere betegner som en møllesten.
- Måske hvis vi havde kendt fremtiden, ville vi have bygget mindre. Man kan jo godt sige, at det er lidt ekstravagant, siger Hasse Rasmussen
Digiquant er gået fra 400 ansatte i Danmark til lige under 100 ansatte i øjeblikket og Hasse Rasmussen er lettet over, at firmaet bliver videreført.
- Det er jo ingen hemmelighed, at vi har været igennem en usikker periode, og der kunne jo også være sket det, at firmaet var blevet købt af en konkurrent, der bare ville have os ud af markedet, siger Hasse Rasmussen.
Han har endnu ikke hørt fra Digiquants kunder, men han er sikker på, at de vil være positive.
- Jeg føler, at det er en sikker havn, vi har landet firmaet i. Det store kendskab til Intec vil komme os til gode i disse forsigtige tider. Det har ikke været let at sælge vores produkt, når vores firma har været i en så usikker situation, siger Hasse Rasmussen, der selv mener, at Digiquant er kommet ud af krisen med mere end skindet på næsen.