Microsoft Word kan være tungt at arbejde med og er fyldt med mange funktioner, som de fleste aldrig bruger. Derfor har vi her i spalterne flere gange anbefalet alternativer til Word.
Men Word er stadigvæk verdens mest udbredte tekstbehandlingsprogram. Derfor slipper du sjældent uden om at bruge programmet, og skal du lave mere avanceret tekstbehandling, kan det være svært at undvære programmets brede palette af funktioner.
Du kan dog lære at udnytte Words funktioner lidt bedre. Derfor har vi fundet seks trick, der kan hjælpe dig med at få lidt mere ud af Word.
1. Password-beskyt dine dokumenter
Skriver du indimellem ting, som ikke kommer andre ved? Så bør du naturligvis starte med at styrke den overordnede sikkerhed på din computer. Men du kan også overveje at give lidt ekstra beskyttelse til det enkelte dokument. Det kan du nemt og hurtigt gøre ved at tilføje password-beskyttelse i Word.
Du slår password-beskyttelsen til ved at vælge punktet "Filer", herefter skal du klikke på "Oplysninger" og dernæst skal du under punktet "Tilladelser" klikke på "Beskyt dokument." Til sidst vælger du "Krypter med adgangskode".
2. Udskriv dokumenter i omvendt rækkefølge
Vil du gerne være sikker på, at den første side altid ligger øverst, når du har udskrevet et stort dokument? Så kan det være nødvendigt at bede Word om at udskrive dokumenterne i omvendt rækkefølge.
Det gør du ved at vælge menuen "Funktioner" og herefter "Indstillinger." Her skal du klikke på fanen "Udskriv", og herefter skal du under "Udskriftindstillinger" sætte kryds i feltet "Omvendt rækkefølge".
Når du har afsluttet ved at klikke på ok, vil dine dokumenter blive udskrevet i omvendt rækkefølge, og Word vil huske indstillingen til næste gang.
Sådan indsætter du screenshots lettest
3. Tilføj og fjern ord fra ordbogen
Er du træt af, at Word sætter røde streger under ord, der er helt korrekt stavet? Så er der hjælp på vej, du kan nemlig selv redigere i programmets ordbog. Det gør dig i stand til selv at tilføje nye ord og fjerne ord, som du ikke mener bør være i ordbogen.
Det gør du ved at gå ind i indstillings-menuen, og her skal du klikke på "Korrektur". Her vælger du "Brugerordbøger" og markerer den ordbog, du gerne vil redigere. Ønsker du at slette ord, markerer du det blot og klikker på knappen "Slet."
Ønsker du derimod at tilføje et nyt ord, gør du ved at skrive ordet i boksen "Ord" og klikke på knappen "Tilføj".
4. Gentag sidste formatering med F4
Her i spalterne har vi i en tidligere artikel omtalt de mange genveje, der findes i Microsoft Word. Men en genvej, som vi ikke fik med i artiklen, finder du ved at bruge F4-tasten
Med blot et enkelt tryk på F4-tasten kan du gentage den sidste handling, som du har lavet. Har du eksempelvis lige indsat en tabel, kan du indsætte en ny ved at klikke F4, og har du lige formateret et stykke tekst, kan du gentage formateringen ved blot at markere et nyt tekst-stykke og trykke F4.
5. Så let er det markere test lodret
Kommer du også tit til at kopiere alt for meget ind i et dokument? Du sidder og skal blot indsætte en tekst-snas, men pludselig kommer der billeder og mystiske punktopstillinger med.
Det kan du undgå ved at kopiere mere præcist. Holder du alt-tasten inde, mens du bruger muse-cursoren, kan du markere tekst lodret, hvilket i mange situationer kan være betydeligt mere præcist end den normale vandrette kopiering.
6. Det er super-let at indsætte skærmbilleder
Især i Word 2010 er det super-let at indsætte et skærmbillede i dit dokument. Du skal blot trykke "Print Screen", som normalt er den måde, du tager skærmbilleder på i Windows, og bagefter vælger du i Word "Indsæt", "Illustrationer" og til sidst "Skærmbillede".
Voila - nu har du indsat et skærmbilllede. Ønsker du at indsætte skærmbilleder i Outlook, er det lige så let. Læs hvordan du gør det i denne artikel.
Læs også:
Fem totalt stenede ting, som du kan med tab-tasten
Sæt turbo på arbejdsdagen - her er de bedste genveje