Læs også:
Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark
Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til
Måske er vi ikke helt vilde i varmen over de offentlige selvbetjeningsløsninger i Danmark, men vi er trods alt vildere end de andre EU-medlemslande.
Det viser nye tal fra EU's statistiske kontor, Eurostat, over europæernes digitale vaner i 2011.
Tallene viser, at 70 procent af de danske internetbrugere i undersøgelsen har selvbetjent sig selv på nettet.
Det tal ligger suverænt meget bedre end hos Holland på andenpladsen, hvor kun lige over 50 procent af hollænderne har lagt arm med det offentliges formularer på nettet.
Stor opbakning i Danmark
Generelt scorer Danmark højt på den digitale kontakt til det offentlige, da godt 85 procent af danskerne i 2011 har brugt offentlige hjemmesider til at blive klogere på.
Svenskerne bruger de offentlige hjemmesider næstmest, da godt 70 procent af svenskerne har hentet informationer på offentlige sites.
Hvis man kigger på et sted som Storbritannien, så ligger de britiske borgeres brug af offentlige hjemmesider nede på 30 procent, mens brugen af offentlige selvbetjeningsløsninger ligger på lige godt på 25 procent.
Vi handler flittigt på nettet
Udover danskernes store it-parathed til de offentlige online-systemer i forhold til resten af EU, kan det private erhvervsliv også gnide sig i hænderne over danskernes internet-adfærd.
For målt i forhold til resten af de 27 EU-lande, ligger Danmark på en andenplads over de mest e-handlende befolkninger - kun overgået af Storbritannien og med Tyskland på tredjepladsen.
77 procent af danskerne har således købt varer eller services over nettet i 2011, mens det tal ligger på 82 procent i Storbritannien.
EU-undersøgelsen afslører også, at syv procent af danskerne aldrig har brugt internettet. Det tal ligger på 25 procent på EU-niveau.